Verhuren op Airbnb
Zorg voor een comfortabel verblijf en krijg geweldige recensies
Wat wordt er verwacht van verhuurders?
We willen je duidelijke richtlijnen geven, zodat je weet wat de verwachtingen zijn en jij elke keer als je je woning deelt, een vijf-sterrenverblijf kunt bieden.
We vragen alle verhuurders om aan de vereisten te voldoen van vijf criteria: algehele beoordeling, responsgraad, annuleringen, acceptatie van reserveringen en essentiële voorzieningen. Naast deze criteria, word je ook beoordeeld door gasten die bij je verblijven.
Ben je al een verhuurder? Kijk in je Voortgang om te zien hoe je ervoor staat.
Basisvereisten
Om te helpen gasten een comfortabel en betrouwbare verblijf te bezorgen, moeten alle woningen en verhuurders voldoen aan vijf basiscriteria.
Reageer
Snel reageren wanneer gasten contact opnemen, geeft aan dat je een attente en zorgzame verhuurder bent. Hoe vaak en hoe snel je reageert op reserveringsaanvragen en informatieverzoeken wordt gemeten met je responsgraad. We vragen verhuurders binnen 24 uur op dit soort berichten te reageren.
Accepteer reserveringsaanvragen
Niemand vindt het leuk om vier of vijf reserveringsaanvragen te moeten sturen om een beschikbare woning te vinden, dus verwachten we dat je de meeste aanvragen accepteert als je kalender aangeeft dat je beschikbaar bent. Zorg ervoor dat de kalender van je woning overeenkomt met de dagen waarop je gasten kunt ontvangen. Zo heb je meer kans reserveringsaanvragen te krijgen die je kunt accepteren. Je kunt met behulp van je beschikbaarheidsinstellingen tijd tussen reserveringen in plannen of voorkomen dat je aanvragen krijgt voor inchecken op dezelfde dag of voor reserveringen die te ver in de toekomst liggen.
Vermijd annuleren
We nemen annuleringen serieus en vragen alle verhuurders annuleren zoveel mogelijk te vermijden, aangezien de reisplannen van gasten er afhankelijk van zijn! Je kunt sancties opgelegd krijgen, waaronder boetes, als je een bevestigde reservering annuleert. We willen je vragen bevestigde reserveringen niet te annuleren, tenzij er sprake is van verzachtende omstandigheden.
Krijg positieve recensies
Gasten hebben graag dat het kwaliteitsniveau dat ze kunnen verwachten constant is, waar ze ook reserveren. Aan het einde van elk verblijf schrijven gasten een recensie over hun ervaring bij jou, wat een van de manieren is waarop we jou als verhuurder kunnen beoordelen. Je algehele beoordeling is je gemiddelde recensiescore van alle gasten die je ontvangen hebt.
Als verhuurder heb je ook de mogelijkheid om je gasten te beoordelen op het gebied van netheid, manieren en communicatie. Je feedback helpt ons te verzekeren dat gasten net zo omgaan met de woning waarin ze verblijven, alsof het hun eigen huis is. Gasten die constant door verhuurders gerapporteerd worden, krijgen mogelijk sancties opgelegd.
Geweldige recensies van gasten krijgen
We hebben ontdekt dat verhuurders die geweldige recensies krijgen, zich op vier dingen lijken te richten: netheid, juiste informatie in de advertentie, een soepel verlopende aankomst en proactieve communicatie.
Netheid
Gasten verwachten de schone en opgeruimde ruimte die ze op je advertentiefoto's zien. Zorg ervoor dat je jezelf genoeg tijd geeft om tussen reserveringen door schoon te kunnen maken. Met name als je aansluitende reserveringen hebt.
Gasten hebben de mogelijkheid om de netheid van je ruimte te beoordelen en het gemiddelde van die beoordelingen zal op je advertentiepagina komen te staan. Als je continu lage beoordelingen voor netheid krijgt, kan je sancties opgelegd krijgen.
WAT WORDT ER VERWACHT
  • Maak elke kamer schoon die je gasten kunnen gebruiken, met name slaapkamers, badkamers en de keuken.
  • Controleer of er geen haar, stof of schimmel op de vloeren en oppervlaktes zit.
  • Ruim tussen elk verblijf op:
  • Leg schoon linnengoed, schone lakens en handdoeken klaar voor je gasten.
  • Ruim afval, voedsel en etensresten op van voorgaande gasten
TIPS
  • Zorg dat je meer tijd tussen reserveringen hebt om de ruimte voor te bereiden op nieuwe gasten. Je kunt je reserveringsvoorkeuren bijwerken om één of twee nachten tussen reserveringen vrij te houden
  • Breng schoonmaakkosten in rekening en gebruik dit extra geld om schoonmaakspullen te kopen of een professionele schoonmaakdienst in te huren
  • Laat schoonmaakspullen achter in je ruimte, zodat gasten kunnen opruimen als ze gemorst hebben of per ongeluk iets hebben omgegooid.
Essentiële voorzieningen
Elke gast zou tijdens een reis gebruik moeten kunnen maken van de dingen die nodig zijn om te douchen en goed te slapen. Als je wilt mag je zeker ook meer voorzieningen verschaffen, maar je bent verplicht ten minste de volgende essentiële voorzieningen in huis te hebben.
  • Toiletpapier
  • Zeep
  • Linnengoed/lakens
  • Ten minste één handdoek per gast
  • Ten minste één kussen per gast
Nauwkeurige advertentiebeschrijving
Door de juiste verwachtingen te schetsen voor een reis kan je ervoor zorgen dat zowel jij als je gasten een betere ervaring hebben. Je kunt reizigers helpen beslissen of jouw ruimte aan hun behoeften voldoet, door duidelijke informatie te verschaffen en dingen te noemen die ze van tevoren moeten weten, zoals of je huisdieren toestaat of niet. Met een gedetailleerde advertentie en profiel trek je gasten aan die precies op zoek zijn naar een ruimte zoals die van jou.
Gasten krijgen de mogelijkheid om de nauwkeurigheid te beoordelen van de informatie die je verschaft.
INFORMATIE ADVERTENTIE
WAT WORDT ER VERWACHT
  • Juist en actueel adres (dit wordt alleen na een bevestigde reservering met een gast gedeeld)
  • De informatie over de privacy in slaapkamer en badkamer is juist
  • De advertentiefoto's geven de staat en indeling van de ruimte vrij goed weer
  • De vermelde voorzieningen zijn aanwezig en werken naar behoren
TIPS
  • Gebruik verschillende foto's van goede kwaliteit met onderschrift en geef een gedetailleerde beschrijving van de ruimte
  • Stel Huisregels op waarin situaties worden beschreven die van belang zijn voor jouw gasten. Je regels kunnen duidelijkheid geven over wat je wel en niet toestaat, zoals roken, huisdieren of bezoekers.
  • Laat gasten weten of ze geen toegang hebben tot bepaalde ruimtes, zoals de garage of de zolder
  • Wees eerlijk over onverwachte factoren die het verblijf van gasten kunnen beïnvloeden. Je gasten hebben het recht dit te weten, als je buren een luidruchtig bouwproject zijn begonnen of als ze acht trappen moeten beklimmen om je ruimte te bereiken.
VOORZIENINGEN
Vermeld alle voorzieningen die aanwezig zijn en zorg ervoor dat elke hiervan ook daadwerkelijk beschikbaar is in je ruimte en functioneert
NACHTTARIEF
Zorg ervoor dat je ruimte overeenstemt met je prijs. Bij een zeer hoge prijs nemen reizigers aan dat je woning erg luxe is. Hulp nodig? Kijk eens naar andere advertenties in jouw omgeving of zet Slimme Tarieven aan.
Gemakkelijk inchecken
Bij een duidelijke en simpele incheckprocedure voelen gasten zich na een lange dag reizen op hun gemak. Gasten wordt gevraagd het inchecken te beoordelen aan het einde van hun verblijf.
TIPS
  • Maak een incheckhandleiding aan voor je accommodatie. We delen deze 24 uur voor het inchecken met je gasten, zodat ze alle informatie hebben om de aankomst soepel te laten verlopen
  • Als je je gasten persoonlijk wilt begroeten, spreek dan van tevoren een inchecktijd af.
  • Als je de mogelijkheid aanbiedt dat gasten zelf kunnen inchecken, voeg informatie daarover dan toe onder Informatie voor gasten op je advertentie
  • Zorg ervoor dat je gasten weten hoe ze contact met je kunnen opnemen als ze een reisvertraging hebben of een last-minute vraag
  • Geef gasten een gedetailleerde routebeschrijving van je ruimte. Je kunt tijd besparen door dit allemaal in je huishandleiding te zetten
Steun voor gasten tijdens hun verblijf
Of je nu wel of niet in de accommodatie van je gasten verblijft, het is belangrijk om tijdens het verblijf beschikbaar te zijn. Je gasten hebben de kans om aan het einde van hun verblijf de duidelijkheid en consistentie van communicatie met jou te beoordelen. Het gemiddelde van deze beoordelingen zal op je advertentiepagina verschijnen.
TIPS
  • Wees pro-actief in je communicatie, zodat gasten weten dat je beschikbaar bent. Neem al vroeg contact op om afspraken te maken over het inchecken. Als je je gasten niet persoonlijk zal begroeten wanneer ze aankomen, kun je ze een bericht sturen rondom de inchecktijd om er zeker van te zijn dat alles soepel is verlopen.
  • Als je een reservering bevestigt en er iets verandert aan je woning, vertel gasten dit dan van tevoren.
  • Download de Airbnb app, zodat je overal op berichten kunt reageren.
  • Als je tijdens het verblijf niet in de omgeving zal zijn, kun je iemand in de buurt aanstellen die een aanspreekpunt is voor je gasten.