Soms gaat het leven niet zoals gepland en kun je toch geen gasten ontvangen. Eerdere boekingen kunnen niet worden gewijzigd, maar om een bevestigde of lopende boeking te bewerken, stuur je je gast een wijzigingsverzoek waarin je je nieuwe datums, tarief of aantal gasten voorstelt. Als je meerdere accommodaties hebt, kun je ook voorstellen om de gast in een andere ruimte onder te brengen.
Als je gast je al een wijzigingsverzoek heeft gestuurd, lees je hier hoe je op een wijzigingsverzoek kunt reageren en hoe je een wijzigingsverzoek kunt afwijzen.
Als de gast je verzoek afwijst of niet reageert, blijft de boeking ongewijzigd.
Als je een wijzigingsverzoek voor een reis hebt ingediend en je gast niet heeft gereageerd, kun je een herinnering sturen en vragen om je verzoek te bekijken.
Vergeet niet: Je gast kan het wijzigingsverzoek voor de reis ook afwijzen. Als je gast je verzoek afwijst en je geen ruimte hebt voor het huidige verblijf, moet je de boeking annuleren.
Bij akkoord van je gast worden je wijzigingen doorgevoerd. Als de prijs verandert, wordt er bij de gast een bedrag in rekening gebracht of krijgt deze een restitutie.
In de meeste gevallen wordt het automatisch via de oorspronkelijke betaalmethode van de gast verrekend. Bij sommige betaalmethoden wordt de gast verzocht om binnen 48 uur te betalen. Wanneer de gast niet betaalt, wordt de wijziging automatisch afgewezen en de boeking teruggezet naar de oorspronkelijke staat.
Als je de boekingsdatums wijzigt, kunnen de tarieven van de oorspronkelijke boeking veranderen. Bij wijzigingen van het aantal gasten kan de prijs van de oorspronkelijke boeking hoger of lager worden, afhankelijk van de instellingen voor de toeslag voor extra gasten op het moment van boeken.
Gasten krijgen het oorspronkelijke totaalbedrag en het nieuwe totaalbedrag te zien voordat ze je wijzigingsverzoek voor de reis accepteren. Als de kosten van de reis veranderen en de gast akkoord gaat met de wijziging, betaalt de gast indien nodig meer, of krijgt die geld terug.
Als een boeking wordt gewijzigd van een lang verblijf naar 27 nachten of minder (korter verblijf), zijn jouw standaard annuleringsvoorwaarden van toepassing op toekomstige wijzigingen of annuleringen.
Als de duur van een boeking wordt gewijzigd en een verblijf van 27 nachten of minder een lang verblijf van 28 nachten of meer wordt, zijn jouw annuleringsvoorwaarden voor langere verblijven van toepassing op toekomstige wijzigingen of annuleringen.
Als een lang verblijf wordt gewijzigd, maar 28 nachten of langer blijft, blijven je annuleringsvoorwaarden voor langere verblijven van toepassing op de boeking, ongeacht eventuele datumwijzigingen die voortkomen uit het wijzigingsverzoek.
Als een verblijf van 27 nachten of minder wordt gewijzigd, maar het een korter verblijf blijft, blijven je standaard annuleringsvoorwaarden van toepassing op toekomstige wijzigingen of annuleringen.
Is de ruimte die je gast heeft geboekt, niet meer beschikbaar, maar kun je diegene nog wel in een andere accommodatie onderbrengen? Dan moet je eerst vragen of je gast daarmee instemt voordat je een wijzigingsverzoek stuurt:
Als de boeking voor een korter verblijf (27 nachten of minder) is, blijven de annuleringsvoorwaarden voor de boeking van de nieuwe accommodatie dezelfde als de voorwaarden die van toepassing waren bij de oorspronkelijke boeking. Dit geldt ook als er andere annuleringsvoorwaarden gelden voor de accommodatie.
Je kunt de accommodatie van je gast alleen wijzigen via een wijzigingsverzoek als de nieuwe accommodatie ook op je hostaccount staat. Als de nieuwe advertentie op een co-hostaccount staat, moet je de oorspronkelijke boeking annuleren en de gast opnieuw laten boeken.
Als de duur van een boeking verandert, komt de gast mogelijk niet meer in aanmerking voor een week- of maandkorting.
Als je gast heeft geboekt met een vooraf-goedkeuring van jou, worden de tarieven bij eventuele boekingswijzigingen opnieuw berekend zoals bij een nieuwe boeking.
Je kunt je gast nog steeds dezelfde prijs vragen als bij de oorspronkelijke vooraf-goedkeuring. Je kunt de prijs, samen met de boekingsdatums, in hetzelfde wijzigingsverzoek wijzigen. Zorg er wel voor dat je dit allemaal doorgeeft aan je gast.
Wanneer een wijzigingsverzoek voor een reis wordt geaccepteerd, worden de belastingen voor de boeking altijd opnieuw berekend, zodat de actuele en juiste belasting in rekening gebracht wordt op basis van de locatie van de accommodatie.
Als de gast al is vertrokken, kun je geen wijzigingen meer aanbrengen. Voor zaken van financiële aard (restitutie of betaalverzoeken) ga je naar het Resolutiecentrum.
Houd er rekening mee dat je maar één wijzigingsverzoek per keer kunt sturen. Als de gevraagde wijzigingen zijn doorgevoerd en je daarna nog meer wilt veranderen, moet je een nieuw verzoek indienen.
Foutje gemaakt? Je kunt een wijzigingsverzoek voor een reis niet meer wijzigen nadat je het hebt verzonden. Je kunt het wel annuleren en een nieuw verzoek indienen.
Voor boekingen van 28 nachten of langer gelden de annuleringsvoorwaarden voor langere verblijven. Wanneer een wijzigingsverzoek voor een langer verblijf wordt ingediend, kan de wijziging automatisch zonder goedkeuring worden doorgevoerd wanneer:
Als een langer verblijf wordt ingekort tot 27 nachten of minder (korter verblijf), dan moet de gast de eerstvolgende 30 nachten betalen vanaf de dag van de wijziging, of tot het einde van de boeking als er nog minder dan 30 nachten te gaan zijn.
Zodra een boeking is gewijzigd van een lang verblijf naar 27 nachten of minder (korter verblijf), zijn de door jou gekozen annuleringsvoorwaarden van toepassing op toekomstige wijzigingen of annuleringen.