Hoe gasten je ervaringen vinden dankzij SEO-zoekwoorden

Met deze tips haal je alles uit je SEO-zoekwoordonderzoek.
Door Airbnb op 4 apr. 2022
3 min. leestijd
Bijgewerkt op 5 apr. 2022

In het kort

  • Maak een lijst met zoekwoorden die bij je ervaring passen

  • Kies voor je belangrijkste trefwoord de juiste combinatie van relevantie en zoekverkeer.

  • Gebruik secundaire zoekwoorden om meer bezoekers aan te trekken

Host zien er vaak tegenop zich met SEO-zoekwoorden bezig te houden, maar wanneer je de juiste kiest, trek je mogelijk meer gasten en boekingen aan. Met deze SEO-tips maak je een vliegende start.

De juiste termen voor meer zoekverkeer

Bepaalde woorden en zinnen worden vaker gebruikt bij zoekopdrachten op internet dan andere. Met 'zoekvolume' bedoelen we het aantal keren dat naar een zoekwoord is gezocht via zoekmachines zoals Google.

Als je zoekwoorden bepaalt voor je advertentie, kies dan de zinnen en woorden met voldoende zoekvolume om je ervaring bij veel mensen onder de aandacht te brengen. Houd bij het kiezen van je zoekwoorden met het volgende rekening:

  1. Begin met een aantal verschillende zinnen en woorden. Als je bijvoorbeeld een wijntour in Napa hebt, zijn 'wijntours Napa' of 'wijnproeverij Napa' goede mogelijkheden.
  2. Controleer met een zoekwoordtool wat het zoekvolume van die termen is. De meeste tools geven ook suggesties voor vergelijkbare zoekwoorden (waaronder het zoekvolume), zodat je je onderzoek kunt verfijnen.
  3. Vergelijk het verkeer dat elk zoekwoord genereert, hoe relevant een zoekwoord voor jouw ervaring is en hoe groot de concurrentie is om op een bepaald zoekwoord gevonden te worden.
  4. Maak een lijst met de beste mogelijkheden.

Balans tussen relevantie en zoekverkeer

Stel dat je culinaire wandeltocht in Rome met name op pizza gericht is en dat je zoekwoordonderzoek de volgende suggesties oplevert:

  • 'Tours in Rome' > 100.000 maandelijkse zoekopdrachten
  • 'Culinaire rondleidingen in Rome' > 90.000 maandelijkse zoekopdrachten
  • 'Wandeltocht door Rome' > 50.000 maandelijkse zoekopdrachten
  • 'Culinaire wandeltocht door Rome' > 10.000 maandelijkse zoekopdrachten
  • 'Wandeling-culinaire tocht door Rome' > 8.000 maandelijkse zoekopdrachten
  • 'Pizzatour door Rome' > 5.000 maandelijkse zoekopdrachten
  • 'Pizza margherita rondleiding door Rome' > 10 maandelijkse zoekopdrachten

Hoewel al deze zoekwoorden relevant zijn, worden ze steeds specifieker. Algemene zoekwoorden kunnen tot veel zoekverkeer leiden, maar het doel is om zoekwoorden te gebruiken met de juiste mix van zoekvolume en relevantie.

Je primaire zoekwoord moet daarom het meest 'niche' zijn en goed aansluiten bij je ervaring, maar ook voldoende zoekverkeer genereren. Bijvoorbeeld: van de hierboven genoemde opties is het aanbevolen zoekwoord 'Pizzatour door Rome', want dit heeft de juiste balans tussen verkeer en specificiteit.

Hiermee kun je je onderscheiden van concurrenten én geef je jouw advertentie de kans op een hogere positie in de zoekresultaten.

De titel van je advertentie mag meer zijn dan alleen het primaire zoekwoord. Dit kan nuttig zijn als je ervaring iets unieks biedt waar niet vaak op gezocht wordt, maar wat wel relevant is voor je doelgroep.

Een titel als 'Pizzatour door Rome met lokale chef-kok' geeft gasten de juiste context en informatie, terwijl ook belangrijke zoekwoorden zijn opgenomen.

Secundaire zoekwoorden kiezen

Primaire zoekwoorden zijn belangrijk, maar secundaire zoekwoorden zijn ook waardevol. Secundaire zoekwoorden zijn extra zoekwoorden waarmee je andere verkeersbronnen aanboort voor je ervaring.

Stel dat je pizzatour plaatsvindt in de wijk Trastevere in Rome en uit je zoekwoordonderzoek blijkt dat er iedere maand 10.000 keer op 'Trastevere-rondleidingen' gezocht wordt. Als primair sleutelwoord is die dan wel niet relevant, maar deze sluit toch aan bij je ervaring. De term is daarom een prima secundair zoekwoord voor je advertentiebeschrijving.

Hopelijk begrijp je SEO-zoekwoorden iets beter door deze tips en heb je zin om je ervaring te optimaliseren.

De informatie in dit artikel kan na publicatie gewijzigd zijn.

In het kort

  • Maak een lijst met zoekwoorden die bij je ervaring passen

  • Kies voor je belangrijkste trefwoord de juiste combinatie van relevantie en zoekverkeer.

  • Gebruik secundaire zoekwoorden om meer bezoekers aan te trekken

Airbnb
4 apr. 2022
Was dit nuttig?