Ga direct naar inhoud
Spring naar belangrijkste inhoud voor hulp

Wat is het Restitutiebeleid voor Gasten van Airbnb voor woningen?

Als je verhuurder je reservering heeft geannuleerd, geven we je een volledige restitutie. Je kunt de status van je restitutie bekijken in jouw Transactiegeschiedenis.


Als er zich een probleem met je reis voordoet waardoor je reis met Airbnb niet door kan gaan en je dit probleem niet onderling met je verhuurder op kunt lossen, kan in bepaalde omstandigheden ons restitutiebeleid voor gasten worden toegepast.

In aanmerking komende reisproblemen

Situaties die onder dit beleid wellicht in aanmerking komen voor een terugbetaling, vallen over het algemeen in een van de volgende drie categorieën:

  • De verhuurder geeft geen redelijke toegang tot de geadverteerde ruimte.
  • De advertentie bevat valse informatie (bijv. aantal slaapkamers, ligging, ontbrekende beloofde voorzieningen).
  • De accommodatie is over het algemeen niet schoon of veilig of er is een huisdier aanwezig dat voorafgaand aan de reservering niet werd gemeld.

Airbnb biedt je een terugbetaling of helpt je om een andere vergelijkbare accommodatie te vinden en te boeken voor de ongebruikte nachten die je nog over hebt. Het bedrag van de terugbetaling hangt af van de aard van het reisprobleem.

Een terugbetalingsaanvraag indienen

Om een geldige claim in te dienen voor uw reservering:

  • Neem contact met ons op om ons op de hoogte te brengen van het reisprobleem. Als je het probleem tijdens het inchecken opmerkt, dien je binnen 24 uur contact met ons op te nemen. Als het probleem zich tijdens je verblijf voordoet, neem dan onmiddellijk contact met ons op. We zullen je vragen foto's of andere documentatie voor te leggen die je probleem aantonen.

We vereisen dat je:

  • reageert op onze verzoeken om medewerking en aanvullende informatie.
  • het reisprobleem niet direct of indirect hebt veroorzaakt.
  • redelijke inspanningen hebt geleverd om het probleem onderling met de verhuurder op te lossen voordat je de claim indiende, inclusief sturen van een bericht naar je verhuurder op Airbnb om hem of haar op de hoogte te stellen van het probleem. We verifiëren dit in je account.

Lees de voorwaarden van het Restitutiebeleid voor Gasten voor meer informatie, waaronder informatie over de minimale kwaliteitseisen van woningen en wat er als een reisprobleem wordt beschouwd.