Ga direct naar inhoud
Navigeer voorwaarts om toegang te krijgen tot voorgestelde resultaten

    Je gast of host heeft mogelijk COVID-19. Wat nu?

    Ontdek met wie je contact kunt opnemen, hoe Airbnb kan helpen en meer.
    Door Airbnb op 1 apr. 2020
    6 min. leestijd
    Bijgewerkt op 23 apr. 2021

    Samenvatting

    We weten dat dit een verwarrende tijd is. Om onze community te beschermen, hebben we instructies voor gasten en hosts met (symptomen van) het coronavirus (COVID-19). We hebben ook nuttige informatie voor reizigers die zeker willen weten dat hosts veiligheidsmaatregelen serieus nemen en hun ruimtes schoonmaken volgens de nieuwste richtlijnen van Centers for Disease Control and Prevention (CDC).

    Hosts en gasten zijn bezorgd over wat ze moeten doen als ze in een Airbnb-ruimte worden blootgesteld aan het coronavirus. We willen je geruststellen, zodat je veilig kunt blijven verhuren en accommodaties kunt zoeken. We hebben een aantal maatregelen op een rij gezet voor zowel gasten als hosts. Deze kun je volgen als jij of iemand die in de ruimte is geweest, (vermoedelijk) COVID-19 heeft.

    Als je COVID-19-hulpverleners ontvangt in het kader van ons Accommodatieprogramma voor hulpverleners of als je een COVID-19-hulpverlener bent die bij een Airbnb-host verblijft, zijn deze richtlijnen ook van toepassing. Meer informatie over ons Accommodatieprogramma voor hulpverleners vind je hier.

    Als je een host bent die (mogelijk) COVID-19 heeft

    Je moet het volgende doen als je in de afgelopen 14 dagen niet in je ruimte bent geweest en geen nauw contact met gasten hebt gehad óf met anderen die in contact met je gasten of ruimte zijn geweest:

    1. Zorg dat je de benodigde medische hulp krijgt.
    2. Neem contact op met de lokale gezondheidsautoriteiten en verstrek onze contactgegevens voor rechtshandhaving, zodat ze ons kunnen bereiken voor hulp.
    3. Neem contact op met Airbnb en vertel ons over de situatie, zodat we kunnen helpen.
    4. Als je aankomende reserveringen wilt annuleren omdat je ziek bent, kom je waarschijnlijk in aanmerking voor kosteloze annulering onder onze Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden.
    5. Als je gewoon wilt blijven verhuren, zorg er dan voor dat je uit de buurt blijft van je ruimte en gasten en delegeer schoonmaak- en ander routineonderhoud aan iemand zonder enige bekende blootstelling aan jou of een andere persoon die (mogelijk) COVID-19 heeft.
    6. Voor Superhosts hebben annuleringen onder deze omstandigheden geen invloed op het annuleringspercentage van 1% dat nodig is om de Superhost-status te behouden. Meer informatie
    7. Om de verspreiding van infecties tegen te gaan, kun je jouw Airbnb-account slechts beperkt gebruiken totdat Airbnb een geldige bevestiging ontvangt dat je weer kunt reizen.

    Je moet het volgende doen als je in de afgelopen 14 dagen in je ruimte bent geweest en/of nauw contact met je gasten hebt gehad óf met anderen die in contact met je gasten of ruimte zijn geweest:

    1. Zorg dat je de benodigde medische hulp krijgt.
    2. Neem contact op met de lokale gezondheidsautoriteiten en verstrek onze contactgegevens voor rechtshandhaving, zodat ze ons kunnen bereiken voor hulp.
    3. Neem contact op met Airbnb en vertel ons over de situatie, zodat we kunnen helpen.
    4. Als er op het moment van je diagnose gasten verblijven in jouw ruimte, is het vooral belangrijk om jezelf onmiddellijk te isoleren en je gasten hierover te vertellen, zodat ze stappen kunnen ondernemen om zichzelf te beschermen.
    5. Om jou tijd te geven om te herstellen en toekomstige gasten te beschermen, worden er voor ten minste twee weken beperkingen opgelegd voor je Airbnb-account en de getroffen accommodaties. Dit betekent dat je geen nieuwe reserveringen meer kunt accepteren en je in deze periode geen reserveringen meer voor jezelf kunt maken op Airbnb.
    6. Uit voorzorg annuleren we je aanstaande reserveringen bij getroffen accommodaties, totdat je weer kunt verhuren en je ruimte veilig is. Je komt in aanmerking voor kosteloze annulering onder onze Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden.
    7. Je account wordt hersteld nadat Airbnb een geldige bevestiging heeft ontvangen dat je weer mag verhuren. Let op dat je ons geen gevoelige of gezondheidsgerelateerde informatie (zoals medische verklaringen) stuurt.
    8. Voordat je weer kunt verhuren, vereisen we dat je ruimte grondig is schoongemaakt in overeenstemming met onze nieuwste richtlijnen. Neem contact op met ons team voor meer informatie en bewaar eventuele facturen zodat we deze kunnen controleren en bevestigen.
    9. Voor Superhosts hebben annuleringen onder deze omstandigheden geen invloed op het annuleringspercentage van 1% dat nodig is om de Superhost-status te behouden.Meer informatie

    Let op: als bevestigd is dat een co-host, schoonmaker of iemand anders die jou helpt bij het verhuren COVID-19 heeft, en deze persoon is in contact geweest met je gasten of je ruimte, volg dan dezelfde stappen als hierboven beschreven.

    Als je een gast had die (mogelijk) COVID-19 heeft

    Dit moet je doen als je huidige of een voormalige gast vermoedelijk COVID-19 heeft, of als diegene positief op het virus getest is:

    1. Zorg dat je gasten de stappen volgen in het onderstaande gedeelte voor gasten, gebaseerd op hun situatie.
    2. Jij en je gast moeten contact opnemen met de lokale gezondheidsinstanties. Verstrek onze contactgegevens voor rechtshandhaving, zodat de autoriteiten ons kunnen bereiken voor hulp.
    3. Neem contact op met Airbnb en vertel ons over de situatie, zodat we kunnen helpen.
    4. Je advertentie wordt gedeactiveerd en aankomende reserveringen worden geannuleerd. Je komt in aanmerking voor kosteloze annulering van toekomstige reserveringen onder onze Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden. Annuleringen onder deze omstandigheden hebben geen invloed op het annuleringspercentage van 1% dat nodig is om de status van Superhost te behouden. Meer informatie
    5. Zodra het veilig is voor je gast om je woning te verlaten, vereisen we dat je ruimte grondig wordt schoongemaakt in overeenstemming met onze nieuwste richtlijnen. Neem contact op met ons team voor meer informatie en bewaar eventuele facturen zodat we deze kunnen controleren en bevestigen.
    6. Zolang je geen direct contact hebt gehad met de getroffen gast of ruimte (of met iemand die wel dergelijk contact heeft gehad), kun je nog steeds verhuren op andere locaties die niet zijn getroffen door COVID-19 en reserveringen voor jezelf maken.

    Let op: als je in de afgelopen 14 dagen in je ruimte geweest bent en/of nauw contact met je gast gehad hebt, raadpleeg dan onze bovenstaande richtlijnen over wat hosts moeten doen als ze (mogelijk) COVID-19 hebben.

    Als je een gast bent die (mogelijk) COVID-19 heeft

    Dit is wat je moet doen als je een gast bent die momenteel verblijft of onlangs verbleef in een Airbnb-accommodatie:

    1. Zorg dat je de benodigde medische hulp krijgt.
    2. Neem contact op met de lokale gezondheidsautoriteiten en verstrek onze contactgegevens voor rechtshandhaving, zodat ze ons kunnen bereiken voor hulp.
    3. Neem contact op met Airbnb en vertel ons over de situatie, zodat we kunnen helpen. Neem contact op met je host, zodat zij de noodzakelijke maatregelen kunnen nemen.
    4. Om de verspreiding van infecties tegen te gaan, kun je jouw Airbnb-account slechts beperkt gebruiken totdat Airbnb een geldige bevestiging ontvangt dat je weer kunt reizen. Let op dat je ons geen gevoelige of gezondheidsgerelateerde informatie (zoals medische verklaringen) stuurt.

    Dit is wat je moet doen als je een gast bent met (een) aankomende reservering(en):

    1. Zorg dat je de benodigde medische hulp krijgt en neem contact op met de lokale gezondheidsautoriteiten.
    2. Neem contact op met Airbnb en vertel ons over de situatie, zodat we kunnen helpen. Het is een goed idee om onzeVoorwaarden bij verzachtende omstandigheden in verband met COVID-19 door te lezen.
    3. We raden je ook aan contact op te nemen met je host om te laten weten dat je niet kunt komen en dat je met ons samenwerkt om de reservering te annuleren.
    4. Om de verspreiding van infecties tegen te gaan, kun je jouw Airbnb-account slechts beperkt gebruiken totdat Airbnb een geldige bevestiging ontvangt dat je weer kunt reizen. Let op dat je ons geen gevoelige of gezondheidsgerelateerde informatie (zoals een medische verklaring) stuurt.

    Let op: gasten bij wie COVID-19 is vastgesteld, mogen geen ruimte op Airbnb reserveren om zichzelf in quarantaine te plaatsen. Dit is, samen met de beperkingen op je account, een noodzakelijke voorzorgsmaatregel om het welzijn van onze community te beschermen.

    Als je bezorgd bent over reizen tijdens de huidige situatie

    We weten dat dit een onzekere tijd is, daarom raden we gasten aan contact op te nemen met hun host om voor aankomst antwoord te krijgen op hun vragen. Het is bijvoorbeeld een goed idee om je host een bericht te sturen met vragen over de schoonmaakroutine en om te bevestigen dat de ruimte niet is gebruikt door iemand die (vermoedelijk) COVID-19 heeft. Gasten kunnen ook vragen stellen over eventuele speciale regelingen die de host kan treffen (zoals zelf inchecken of het uitstellen van routineonderhoud) om het persoonlijke contact te beperken, zodat jij je comfortabeler voelt tijdens je verblijf.

    Neem contact op met ons communityteam als je je om welke reden dan ook onveilig voelt, of je nu een gast of host bent. Jouw veiligheid en welzijn hebben onze hoogste prioriteit. Bedankt dat je deel uitmaakt van onze community. We blijven Airbnb.com/COVID bijwerken met meer tips en hulpmiddelen, zodat je kunt verhuren en reizen in deze moeilijke tijd.

    Samenvatting

    Airbnb
    1 apr. 2020
    Was dit nuttig?