Hoge vraag omzetten in hoge inkomsten

Gebruik de verhuurtools van Airbnb om het meeste uit drukke periodes te halen.
Door Airbnb op 6 jan 2025
Bijgewerkt op 19 mrt 2025

Vakanties, grote evenementen en gunstige weersomstandigheden kunnen de interesse in je accommodatie aanwakkeren. Verhuurtools van Airbnb helpen je om het meeste uit deze periodes met hoge vraag te halen. Overweeg deze stappen om je inkomsten te maximaliseren.

Je kalender up-to-date houden

Een manier om je voor te bereiden op een hoogseizoen, is door extra nachten vrij te geven in je kalender. Hierdoor verschijnt je advertentie in meer zoekresultaten en kun je meer verdienen.

Ga naar de kalender van je accommodatie en zoek naar geblokkeerde nachten. Deze zijn grijs. Geef alle geblokkeerde nachten die je kunt verhuren vrij.

Door je beschikbaarheidsvenster uit te breiden, kunnen gasten verder vooruit boeken. Deze strategie is vooral effectief voor regio's met voorspelbare periodes van grote vraag, zoals jaarlijkse grote evenementen en winter- en zomerseizoenen.

De beschikbaarheid in je kalender schuift steeds een dag verder op, ongeacht je beschikbaarheidsvenster. Als je beschikbaarheidsvenster bijvoorbeeld 12 maanden is, kunnen gasten je accommodatie tot een jaar van tevoren boeken en wordt je beschikbaarheid dagelijks bijgewerkt.

Scherp geprijsd

Controleer de prijzen van vergelijkbare accommodaties bij jou in de buurt om competitief te blijven in periodes met hoge vraag. Om gelijkaardige advertenties te vergelijken, ga je naar de kalender van je advertentie en selecteer je een datumbereik van maximaal 31 dagen.

Je ziet dan de gemiddelde prijzen van gelijkaardige accommodaties op een kaart van jouw regio. We bepalen of een accommodatie vergelijkbaar is aan de hand van de locatie, grootte, kenmerken, voorzieningen, beoordelingen, recensies en de andere accommodaties waar gasten interesse in getoond hebben.

Accommodaties met lagere prijzen dan vergelijkbare accommodaties in de buurt staan meestal hoger in de zoekresultaten.

Als je voor elke nacht dezelfde prijs vraagt, zou je andere tarieven voor werkdagen en weekenden kunnen hanteren. Door dynamische tarieven te hanteren, maximaliseer je het aantal boekingen.

Korting toevoegen

Kortingen toevoegen is een andere manier om op te vallen bij gasten. Je kunt inspelen op de wensen van heel wat reizigers door het volgende aan te bieden:

  • Week- en maandkorting. Geef bijvoorbeeld weekkorting op verblijven van minimaal zeven nachten en maandkorting op verblijven van minimaal 28 nachten. Op die manier kun je de gemiddelde verblijfsduur voor je advertenties verlengen en moet je je accommodatie minder vaak klaarmaken voor nieuwe gasten.
  • Vroegboekkorting. Voeg een korting toe als je één tot 24 maanden voor aankomst boekt, zodat je goed voorbereid bent op de drukte.
  • Lastminutekorting. Door je prijs per nacht te verlagen naarmate de aankomstdatum dichterbij komt, is de kans op spontane reizigers groter. Als je korting aanbiedt wanneer je accommodatie één tot 28 dagen voor aankomst geboekt wordt, kun je je kalender opvullen en meer verdienen.

Bij een week- of maandkorting van 10% of meer en bij een vroegboekkorting van 3% of meer krijgen gasten een speciale vermelding te zien in de zoekresultaten en op je advertentiepagina. Je kortingsprijs staat naast je oorspronkelijke prijs (die is doorgestreept).

De vroegboekkorting is niet beschikbaar als de optie Slimme tarieven aan staat en de korting op de verblijfsduur moet voldoen aan de lokale wet- en regelgeving.

Een fotorondleiding instellen

Met goede foto's trek je de aandacht, schep je duidelijke verwachtingen en geef je gasten meer vertrouwen om je woning te boeken. Overweeg om de foto's van je advertentie te updaten als je je voorbereidt op periodes met hoge vraag.

  • Plan je foto's. Focus op foto's die de unieke details, populaire voorzieningen en toegankelijkheidsvoorzieningen van je woning laten zien. Bedenk hoe je elke kamer en ruimte vanuit verschillende hoeken vast kunt leggen.
  • Upload horizontale afbeeldingen in hoge resolutie. Foto's moeten een grootte hebben van minimaal 800 x 1200 pixels. Hoe groter de bestandsgroottes, hoe beter (tot ongeveer 10 MB).
  • Pak het professioneel aan. Je kunt bijvoorbeeld een professionele fotograaf inhuren om je hiermee te helpen. Airbnb kan je in bepaalde steden in contact brengen met een professional.
  • Maak een fotorondleiding. De tool van Airbnb rangschikt je geüploade foto's automatisch per kamer, zodat gasten zien hoe je woning is ingedeeld. Je kunt foto's verplaatsen, verwijderen en toevoegen, informatie toevoegen voor elke kamer, en bijschriften schrijven voor elke foto.

Een eenvoudigere aankomst en vertrek

Een andere manier om je advertentie zo aantrekkelijk mogelijk te maken, is door aankomst en vertrek te vereenvoudigen.

  • Voeg zelf inchecken toe. Door een slim slot, toetsenpaneel of sleutelkastje te installeren, kunnen gasten de deur openen met een code. Veel gasten geven de voorkeur aan het gemak en de flexibiliteit van zelf inchecken, wat je tijd kan besparen. Welke methode je ook kiest, het is belangrijk om elke gast een unieke toegangscode te geven.
  • Geef vertrekinstructies. Zeg duidelijk en eenvoudig wat er moet gebeuren, zoals waar je de sleutels kunt achterlaten en wat er moet worden uitgeschakeld.

"Het is belangrijk om gasten niet te veel taken te geven, want ik wil niet dat het laatste wat ze onthouden is hoe lang de takenlijst voor hun vertrek was", zegt Katie, lid van de Adviesraad van hosts en Superhost in Palm Springs, Californië. "Je krijgt misschien een vijfsterrenrecensie omdat er geen lange takenlijst is bij het vertrek."

Lid worden van een lokale hostclub

Honderden hostclubs over de hele wereld helpen Airbnb-hosts met elkaar in contact te komen en van elkaar te leren. Leden van deze lokale clubs verdienen twee keer zoveel als hosts die geen lid zijn van de club* en hebben bijna drie keer zoveel kans op de Superhost-status.**

Populaire clubactiviteiten zijn:

  • verhuurtips uitwisselen om meer inkomsten te genereren
  • regels voor toeristische verhuur bespreken
  • aanbevelingen geven voor lokale dienstverleners (schoonmakers, loodgieters, enzovoort)
  • exclusieve netwerkevenementen bijwonen

*Volgens interne gegevens van Airbnb tussen september 2022 en september 2023, gebaseerd op de wereldwijde gemiddelde inkomsten en beoordelingen van Airbnb-hostclubleden vergeleken met alle andere hosts. Inkomstengegevens variëren afhankelijk van de locatie, het seizoen en het advertentietype.

**Volgens interne gegevens van Airbnb over de Superhost-status van hosts die zich van juli 2023 tot juli 2024 hebben aangemeld.

Je hebt altijd controle over je tarieven en andere instellingen. Je resultaten kunnen variëren.

Hosts werden betaald voor de interviews.

Verhuurtips moeten voldoen aan de plaatselijke wetgeving.

De informatie in dit artikel kan na publicatie gewijzigd zijn.

Airbnb
6 jan 2025
Was dit nuttig?