Tips voor een eenvoudige routine

Maak verhuren makkelijker met technologische tools, slimme planning en hulp van je vrienden.
Door Airbnb op 7 jan. 2022
4 min. lezen
Bijgewerkt op 7 jan. 2022

Wie overweegt om Airbnb-host te worden, vraag zich vaak af hoeveel werk erin gaat zitten. Sommige hosts halen veel voldoening uit het persoonlijk afhandelen van hun Airbnb-activiteiten, zoals het beheren van boekingen, begroeten van gasten en de persoonlijke details in hun ruimte. Anderen schakelen liever hulp in, zodat ze er minder tijd aan kwijt zijn en meer plezier uit het verhuren halen. In dit artikel delen hosts tips waarmee je het jezelf makkelijker maakt.

Je ruimte schoon houden

Als je regelmatig nieuwe gasten ontvangt, kan de constante routine van het klaarmaken van je ruimte gaan vervelen. Sommige hosts raden daarom aan om een schoonmaker in te huren, zodat je ruimte altijd op orde is. Je kunt schoonmaakkosten* toevoegen aan je advertentie ter compensatie van de kosten die jij maakt voor professionele hulp.

John is een host uit Westcliffe in Colorado en hij huurt schoonmakers in die goed met hem communiceren. "Met onze schoonmakers delen we een Google-agenda waarin we de datums voor aankomst, vertrek en het schoonmaken bijhouden", zegt hij. "Ik vertrouw erop dat ze aan de bel trekken als iets niet klopt, ontbreekt of als er voorraden bijgevuld moeten worden."

Een soepele aankomst

Hosts Henry en Chris uit Cleveland zijn er niet altijd tegelijk met hun gasten, dus hun gasten kunnen op verschillende manieren inchecken. "Als we thuis zijn, bieden we aan om gasten persoonlijk te verwelkomen, maar de meeste mensen checken gewoon zelf in", zegt Henry. Via de Airbnb-functie voor zelf inchecken geven ze gasten instructies om de accommodatie binnen te komen. Ze hebben ook de voordeur uitgerust met een slim slot: een toegangssysteem zonder sleutel waarmee gasten kunnen inchecken met behulp van een unieke code. Deze code kun je voor ieder nieuw verblijf op afstand wijzigen.

Gasten verwelkomen

Na aankomst maken gasten vaak meteen een rondje door je accommodatie, meestal zoekend naar dingen ze nodig hebben en uitleg over hoe iets werkt (zoals de televisie). Veel hosts gebruiken de Huishandleiding van Airbnb om gasten specifieke informatie over hun woning te geven.

Het is ook een goed idee om aanbevelingen te geven voor bezienswaardigheden en restaurants, zodat gasten jouw buurt door de ogen van een iemand die er woont beleven. Je kunt deze informatie direct via de Airbnb-app delen. Stel daarvoor een eigen gids op met de reisgidsfunctie en vertel daarin over je favoriete plekken.

Bereikbaar zijn, ook als je weg bent

Dankzij mobiele apparaten kun je altijd contact leggen met gasten, waar ook ter wereld. Veel hosts handelen eventuele problemen rechtstreeks via Airbnb-berichten af en delen daarnaast een telefoonnummer voor sms-berichten. "Ik zorg dat ik beschikbaar ben om vragen onmiddellijk te beantwoorden," zegt Chris. "Als gasten hier komen om te ontspannen, moet alles direct goed gaan. En 99,9% van de tijd is dat zo, maar als er ooit iets gerepareerd moet worden, pakken we het onmiddellijk aan."

Hulp van je vrienden

Veel hosts maken het voor zichzelf iets makkelijker door verantwoordelijkheden te delen met een gebouwbeheerder of co-host. Verhuurservices zijn externe bedrijven die bepaalde verantwoordelijkheden van de host overnemen, zoals de sleuteloverdracht, schoonmaak of het beheer van de advertentiepagina. Een co-host kan een betrouwbare vriend, huisgenoot, echtgenoot of professionele gebouwbeheerder zijn.

Meer informatie over co-hosts

Overleg onderling hoe je de verantwoordelijkheden verdeelt en betaling regelt. (Misschien is het wel verstandig een contract op te stellen, zodat zeker is dat beide partijen op één lijn zitten over verantwoordelijkheden en compensatie.) Met de functie voor co-hosts van Airbnb kun je een ander gebruikersprofiel koppelen aan je advertentie. Daardoor hoef je geen inloggegevens te delen.

Een co-host toevoegen

Een routine volgen

Zodra je het verhuren onder de knie hebt, is het verstandig om een routine te bedenken die voor elke nieuwe boeking geschikt is. Houd bij hoeveel uur je aan verschillende taken besteedt, zoals communiceren met gasten en het voorbereiden van je ruimte. Vind vervolgens manieren om je minst favoriete taken efficiënter uit te voeren, zodat je meer tijd hebt voor de taken die je leuk vindt. De Airbnb-functie voor opgeslagen berichten, waarmee je antwoorden op veelgestelde vragen van gasten kunt bewaren en hergebruiken, levert een geweldige tijdbesparing op.

Bij de groothandel voorraad inkopen kan tijd en geld besparen. Het is handig om de spullen die je vaak vervangt, zoals basisbenodigdheden als toiletpapier en handzeep, te laten bezorgen via een abonnement (bijv. Amazon).

Dit zijn slechts een paar manieren om je routine te vereenvoudigen. Veel van wat werkt, is afhankelijk van je levensstijl en accommodatie. Iets nieuws beginnen gaat altijd met vallen en opstaan. Dus geef jezelf de tijd om de beste aanpak te vinden.

* Met uitzondering van hosts met accommodaties op het Chinese vasteland. Meer informatie De informatie in dit artikel kan na publicatie gewijzigd zijn.
Airbnb
7 jan. 2022
Was dit nuttig?