Tijd besparen met standaardberichten

Automatiseer de communicatie met je gasten, van welkomstberichten tot bedankjes.
Door Airbnb op 19 nov. 2020
5 min. lezen
Bijgewerkt op 16 feb. 2024

Samenvatting

  • Je kunt standaardberichten gebruiken om communicatie over boekingen, aankomst en vertrek te automatiseren.

  • Met speciale tags (shortcodes) vul je automatisch informatie over een specifieke boeking in. Zo zorg je voor een persoonlijke noot.

Hosts hebben ons laten weten dat het vermoeiend kan zijn om gasten steeds weer dezelfde berichten te sturen. Door onze tool voor standaardberichten te gebruiken, voorkom je dat je jezelf herhaalt terwijl je met gasten communiceert.

Met de tool kun je instellen dat berichten automatisch naar gasten worden verzonden na bepaalde handelingen, zoals het reserveren van een verblijf, het inchecken of het uitchecken. Standaardberichten gebruik je dus voor alle informatie die je steeds opnieuw moet delen over je ruimte.

Berichten inplannen

Je kunt berichten schrijven en inplannen vanuit je inbox voor hosts. Je maakt in wezen sjablonen aan om al je gasten dezelfde nuttige informatie te sturen over een verblijf in je ruimte.

Je kunt deze berichten personaliseren door speciale tags toe te voegen, zogenaamde shortcodes, die fungeren als tijdelijke aanduidingen. Shortcodes verzamelen informatie over de reservering van een gast (zoals hun naam en aankomstdatum) en je advertentiegegevens (zoals je Huisregels) om de lege plekken in te vullen.

Zorg ervoor dat de advertentiegegevens volledig en up-to-date zijn, omdat berichten met lege shortcodes niet worden verzonden. Als je al informatie naar een bepaalde gast hebt gestuurd, kun je een bericht eerder dan gepland verzenden, bewerken of overslaan. Je kunt ook de volledige geschiedenis bekijken van wat er is verzonden.

Lees meer over het inplannen van berichten

Vroeger had ik het gevoel dat ik de hele tijd mijn telefoon moest checken en niet op vakantie kon gaan. Met standaardberichten bespaar ik ongeveer een uur per week.
Superhost Diana,
Oakland, Californië

Wanneer berichten inplannen

Je kunt op elk moment een bericht inplannen. Hier volgen enkele suggesties voor de beste momenten om een standaardbericht te versturen en enkele ideeën voor wat je daarin kunt zetten.

Gebruik het shortcodes-keuzemenu om shortcodes toe te voegen (hieronder vetgedrukt) terwijl je schrijft. Typ deze niet in je bericht. Als je klaar bent, kies je na welke handeling van je gast welk bericht verstuurd wordt.

Kort na het reserveren

Een bedankberichtje direct na het reserveren laat gasten weten dat je hun aanvraag hebt ontvangen, geeft een goede eerste indruk en voorziet gasten van belangrijke informatie en tips voor hun aanstaande verblijf.

Stuur deze berichten kort nadat de reservering is bevestigd door Na het reserveren te selecteren bij het aanmaken van je standaardbericht.

Hier is een voorbeeldbericht (met shortcodes) dat je kunt gebruiken:

Beste voornaam van de gast,
Bedankt dat je bij ons gereserveerd hebt.
Ik ben blij dat ik je bij naam van de accommodatie mag verwelkomen op aankomstdatum.
Laat je nog even je tijden weten zodat je
aankomst soepel verloopt? Meestal is dit aankomsttijd of later.
Hier is alvast wat informatie over de buurt:
buurt
Informatie over vervoer:
vervoer
In onze reisgids vind je handige tips voor het bezoeken van stad.
Een paar dagen voor je reis delen we de aankomstinstructies.

Herinnering voor een aankomend verblijf

Het is een goed idee om gasten een paar dagen voor aankomst te herinneren aan hun aankomende verblijf, zodat ze hun aankomst kunnen plannen.

Je kunt deze berichten tot veertien dagen van tevoren sturen bij Voor aankomst. Herhaal bijvoorbeeld de informatie die je in je bericht voor Na het reserveren hebt gedeeld. Andere belangrijke informatie:

  • Je kunt op elk moment na inchecktijd inchecken op de aankomstdatum.
  • Het adres van de accommodatie is adres en hier is de routebeschrijving: routebeschrijving.

Instructies voor de aankomstdag

De aankomstdag is belangrijk. Hoewel je de aankomstinstructies misschien al hebt gedeeld, vinden veel gasten het handig om bij aankomst nogmaals de belangrijkste informatie te ontvangen.

Je kunt deze berichten de ochtend van aankomst versturen bij Voor aankomst. Je kunt bijvoorbeeld de routebeschrijving of de aankomsttijd nogmaals naar je gasten sturen. Voorbeeld van een bericht:

Leuk dat je in advertentienaam zal verblijven.
Hier zijn instructies voor het inchecken: instructies voor het inchecken
. Ter herinnering zijn dit onze Huisregels:
Huisregels
et wifi-netwerk is wifi-naamen het wachtwoord is wifi-wachtwoord
.

Eerste dag van het verblijf

De eerste ochtend van het verblijf van je gasten is een uitgelezen moment om te controleren of alles in orde is en eventuele vragen te beantwoorden.

Je kunt Na aankomst gebruiken om je gasten welkom te heten in een bericht. Veel van de bovenstaande ideeën gelden ook voor deze berichten, maar je kunt ook je creativiteit de vrije loop laten. Je zou iets kunnen zeggen als:

Hallo, voornaam van de gast!
We hopen dat je het naar je zin hebt en van de ruimte geniet
waar je tot nu toe in verbleven hebt. Laat het ons weten als er iets is wat we kunnen doen om
je verblijf comfortabeler te maken.

De dag voorvertrek

De dag voor vertrek kun je je gasten eraan herinneren hoe ze kunnen uitchecken, waar ze de sleutels kunnen achterlaten, hoe ze met was en afval moeten omgaan, enz.

Bij Voor vertrek kun je een bericht aanmaken zoals:

Hallo voornaam van de gast,
Even een herinnering dat het morgen tijd is voor vertrek
(uitcheckdatum), wat op elk moment voor uitchecktijd kan. Wil je het
volgende doen voordat je vertrekt?

  • afval naar de vuilnisbakken bij de garage brengen
  • alle lichten uitdoen en de thermostaat uitschakelen
  • alle deuren sluiten bij vertrek

    Bedankt dat je bij ons verbleef. Wij hopen dat je een geweldige tijd hebt gehad
    in advertentienaam. Vergeet je niet een recensie achter te laten over je
    verblijf? Dat zouden we erg op prijs stellen.

      De informatie in dit artikel kan na publicatie gewijzigd zijn.

      Samenvatting

      • Je kunt standaardberichten gebruiken om communicatie over boekingen, aankomst en vertrek te automatiseren.

      • Met speciale tags (shortcodes) vul je automatisch informatie over een specifieke boeking in. Zo zorg je voor een persoonlijke noot.

      Airbnb
      19 nov. 2020
      Was dit nuttig?