Bij het typen van de zoektermen krijg je suggesties. Om deze te bekijken, gebruik je de pijltjestoetsen omhoog en omlaag. Met enter maak je een keuze. Als de selectie een zin is, wordt die zin als zoekopdracht gebruikt. Als de suggestie een link is, wordt de pagina geopend in de browser.
Bij het typen van de zoektermen krijg je suggesties. Om deze te bekijken, gebruik je de pijltjestoetsen omhoog en omlaag. Met enter maak je een keuze. Als de selectie een zin is, wordt die zin als zoekopdracht gebruikt. Als de suggestie een link is, wordt de pagina geopend in de browser.

Tijd besparen met snelle reacties

Berichtsjablonen maken het eenvoudiger om belangrijke informatie naar gasten te sturen.
Door Airbnb op 8 dec 2025

Hosts krijgen vaak dezelfde vragen van verschillende gasten: Is je woning beschikbaar in juni? Kun je me een routebeschrijving sturen? Wat is het wifi-wachtwoord?

Je kunt je antwoorden hergebruiken (en altijd snel reageren) met snelle reacties in het tabblad Berichten.

Wat is een snelle reactie?

Een snelle reactie is een kort, vooraf geschreven bericht dat als sjabloon in je berichtinstellingen wordt opgeslagen.

Met behulp van placeholders voor gegevens, zoals de voornaam van de gast, kun je elk bericht personaliseren door informatie uit je advertentie of de boeking op te halen.

Maak je eigen snelle reacties of pas de sjablonen van Airbnb aan. Krijg je bijvoorbeeld vaak vragen over je barbecue? Sla je standaardantwoord dan op als een snelle reactie.

Je kunt snelle reacties meteen verzenden of inplannen voor een later moment.

Hoe stuur ik een snelle reactie?

Een snelle reactie naar een gast sturen:

  • Ga naar het tabblad Berichten.
  • Selecteer het gesprek waarop je wilt reageren.
  • Tik op het plusteken (+) naast Schrijf een bericht.
  • Selecteer Snelle reactie sturen.
  • Kies een snelle reactie die daarna in je gesprek verschijnt.
  • Pas het bericht aan of verstuur het zoals het is.
  • Tik op de pijl () om het bericht te versturen.

Het tabblad Berichten bevat ook voorgestelde reacties. Deze gebruiken AI om de vraag van een gast te begrijpen en stellen een van je snelle reacties voor als antwoord. De suggestie verschijnt in je gesprek en alleen jij kunt deze suggestie zien. Je kunt de voorgestelde reactie aanpassen voordat je die verzendt, of een andere reactie schrijven.

Hoe plan ik een snelle reactie in?

Een snelle reactie naar alle gasten sturen:

  • Ga naar het tabblad Berichten.
  • Tik bovenaan het scherm op het instellingenpictogram.
  • Tik op Snelle reacties beheren.
  • Kies de snelle reactie die je wilt inplannen en tik op Volgende.
  • Tik op Inplannen voor en kies wanneer je wilt dat gasten het bericht ontvangen, bijvoorbeeld 5 minuten nadat een gast heeft geboekt of 1 dag voor aankomst om 10.00 uur.

In je gesprek met de gast verschijnt een herinnering wanneer een ingeplande snelle reactie bijna wordt verstuurd. Dat geeft jou de kans om het geplande bericht aan te passen of niet meer te verzenden, zodat je niet onnodig informatie herhaalt.

Tips voor snelle reacties

Een snelle reactie werkt het best als deze kort en bondig is en maar over één onderwerp gaat. Op het tabblad Berichten vind je vooraf geschreven sjablonen voor veelvoorkomende onderwerpen zoals hieronder.

  • Beschikbaarheid: laat gasten weten dat ze alle beschikbare datums op je kalender kunnen boeken.
  • Slaapomstandigheden: bevestig het aantal slaapkamers, bedden en badkamers in je ruimte.
  • Vroege aankomst: accepteer het verzoek van een gast om vóór je gebruikelijke aankomsttijd aan te komen.
  • Routebeschrijving en vervoer: bevestig het adres van een woning, met informatie over hoe je er geraakt.
  • Wifi: geef de netwerknaam en het wifiwachtwoord door voor jouw woning of locatie.
  • Laat vertrek: accepteer het verzoek van een gast om na je gebruikelijke vertrektijd te vertrekken.

Je kunt elk vooraf geschreven sjabloon aanpassen voordat je het verzendt of je eigen sjabloon maken. Plan snelle reacties in voor belangrijke momenten zoals hieronder.

  • Boekingsbevestiging: stuur een welkomstbericht wanneer de boeking van een gast is bevestigd.
  • Voor aankomst: neem 24 tot 48 uur voor aankomst contact op, wanneer alle reisgegevens beschikbaar zijn.
  • Na de eerste nacht: vraag of een gast iets nodig heeft om het verblijf aangenamer te maken.
  • Voor vertrek: deel de vertrektijd en instructies de avond voordat gasten vertrekken.
  • Na vertrek: bedank gasten voor hun verblijf en vraag 24 tot 48 uur na vertrek feedback.

Met foto's of video's in je snelle reacties kun je jezelf voorstellen en belangrijke informatie over je woning delen. Wat visuele uitleg maakt het gasten misschien makkelijker de accommodatie binnen te komen, de airconditioning of verwarming in te stellen of het bubbelbad aan en uit te zetten.

Je kunt bestanden toevoegen aan berichten zodra boekingen bevestigd zijn. Stuur foto's in PNG- of JPG-formaat (maximaal 50 MB) en video's in MP4- of MOV-formaat (maximaal 100 MB en 60 seconden).

De gebruikerservaring kan variëren per locatie. De informatie in dit artikel kan na publicatie gewijzigd zijn.

Airbnb
8 dec 2025
Was dit nuttig?