Ga direct naar inhoud
    Navigeer voorwaarts om toegang te krijgen tot voorgestelde resultaten
    Antwoord op vragen van hosts over COVID-19

    Antwoord op vragen van hosts over COVID-19

    Dit betekenen onze annuleringsvoorwaarden en -programma's voor jou.
    Door Airbnb op 5 mrt 2020
    6 min. leestijd

    Bijgewerkt op 13 mei 2020

    We weten dat er veel onzekerheid bestaat over COVID-19 en de mogelijke gevolgen voor jou en je onderneming. Om onze wereldwijde community te helpen, houden we jullie vragen goed in de gaten en beantwoorden we er hier een aantal. We blijven deze pagina bijwerken naarmate de situatie zich ontwikkelt en er meer duidelijkheid komt.

    Wat zijn de Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden en welke reserveringen komen in aanmerking?
    De Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden van Airbnb geven gasten en hosts de mogelijkheid om kosteloos te annuleren bij ernstig letsel, ziekte, natuurrampen, reisbeperkingen en andere onvoorziene omstandigheden. Aangezien de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) COVID-19 officieel als een pandemie heeft aangemerkt, kunnen deze voorwaarden van toepassing zijn op in aanmerking komende* reserveringen die op of voor 14 maart zijn gemaakt. In ons Helpcentrum-artikel vind je actuele informatie over de voorwaarden, waaronder ook in de aanmerking komende datums en locaties. We raden je aan om elke twee weken te kijken of er nieuws is.

    *Dit geldt niet voor binnenlandse reizen op het Chinese vasteland. Meer informatie vind je hier. Luxe- of Luxury Retreats-reserveringen vallen onder het Restitutiebeleid voor gasten van Airbnb Luxe.

    Wat doet Airbnb om voor hosts de gevolgen van annuleringen te beperken?
    We investeren $ 250 miljoen USD om de kosten van annuleringen door gasten als gevolg van COVID-19 deels op te vangen. Bij in aanmerking komende annuleringen onder de Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden betalen wij 25% van wat je normaal gesproken op basis van je annuleringsvoorwaarden bij een annulering ontvangen zou hebben. Als je bijvoorbeeld op basis van je reguliere annuleringsvoorwaarden $ 400 USD zou krijgen, betalen wij je 25% daarvan: $ 100 USD.

    Voor alle duidelijkheid: deze steunbetalingen zijn alleen van toepassing op geannuleerde reserveringen die vóór 15 maart gemaakt zijn en een aankomstdatum hadden tussen 14 maart en 31 mei. Je leest hier meer over op Airbnb.com/250MSupport. Ga naar je dashboard voor reserveringen voor meer informatie over je annuleringen, waaronder ook informatie over eventuele steunbetalingen.

    Waarom komen hosts op het Chinese vasteland niet in aanmerking voor betalingen uit het fonds van $ 250 miljoen USD?
    Dit heeft te maken met de manier waarop ons bedrijf is georganiseerd. Op het vasteland van China is Airbnb een zelfstandige onderneming, met een eigen fonds van $10 miljoen USD om onze community daar rechtstreeks te ondersteunen.

    Een gast heeft net geannuleerd. Wat nu?
    We weten dat annuleringen heel vervelend kunnen zijn, zelfs als ze plaatsvinden om een begrijpelijke reden. Vergeet niet dat gasten zelf ook zijn getroffen als ze hun reservering onder onze Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden annuleren. Hun annulering draagt bij aan de bescherming en het welzijn van onze hele community. Als je gasten onder deze voorwaarden hun reservering annuleren, hebben ze de mogelijkheid om een volledige restitutie of reistegoed van Airbnb te krijgen (indien beschikbaar). We brengen je hiervan op de hoogte en maken de datums automatisch weer beschikbaar op je kalender, zodat je andere gasten kunt ontvangen. We innen geen servicekosten voor de geannuleerde reservering.

    Wat moet ik doen als ik een gast liever niet ontvang?
    Het is begrijpelijk dat je je in deze onzekere tijden zorgen maakt over het ontvangen van gasten. Denk alleen wel aan het Anti-discriminatiebeleid van Airbnb voordat je een reservering annuleert. Behandel elke reiziger met respect en sluit niemand buiten, wat betekent dat je niet met twee maten mag meten bij je keuze om een reservering wel of niet te annuleren. We hebben wat richtlijnen en vragen op een rijtje gezet die je kunt gebruiken om aan informatie te komen.

    Is er iets wat ik kan doen om de gevolgen voor mijn onderneming te verkleinen?
    Hoewel veel reizigers ervoor kiezen om in deze onzekere tijd thuis te blijven, zoeken sommigen nog steeds naar accommodaties in de buurt en plannen ze alvast reizen. Om aan de behoeften van deze gasten te voldoen, werken we aan een manier om advertenties met flexibele annuleringsvoorwaarden uit te lichten. Daarnaast hebben we een paar tips op een rijtje gezet om de gevolgen van COVID-19 voor je onderneming te verkleinen. Verder blijven we zoeken naar andere manieren om je in deze moeilijke tijd bij te staan.

    Hoe steunt Airbnb hosts die flexibelere verblijven aanbieden?
    We hebben een reeks tools en programma's ontwikkeld, zodat hosts en gasten beter op onzekerheid voorbereid zijn en waarmee we flexibelere reisplannen mogelijk maken.

    • We maken het makkelijker voor gasten om accommodaties met flexibele annuleringsvoorwaarden te vinden, bijvoorbeeld met een nieuw filter waarmee je eenvoudig naar dat soort advertenties kunt zoeken.
    • We introduceren ook een tool waarmee hosts gasten die moeten annuleren eenvoudig kunnen terugbetalen.

    Meer informatie over flexibele annuleringen

    Brengt Airbnb kosten in rekening voor geannuleerde reserveringen?
    Als een reservering wordt geannuleerd onder de Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden, kan de gast kiezen tussen volledige restitutie of een reistegoed (indien beschikbaar) voor een bedrag inclusief onze servicekosten. We brengen bovendien geen annuleringskosten in rekening bij hosts die in aanmerking komende reserveringen moeten annuleren.

    We willen nog eens benadrukken dat onze servicekosten bij elke gedekte annulering volledig worden terugbetaald of in reistegoed worden omgezet.

    Ik organiseer ervaringen op Airbnb. Wat moet ik weten?
    In de meeste landen hebben we ervaringen op locatie gepauzeerd vanaf 18 maart tot en met ten minste 30 mei 2020. We hebben deze moeilijke beslissing genomen omdat ervaringen bedoeld zijn om mensen dichter bij elkaar te brengen. Gezondheidsorganisaties over de hele wereld adviseren juist om samenkomsten te vermijden, aangezien dat een van de beste manieren is om de community te beschermen. In sommige landen zijn we weer begonnen met het aanbieden van ervaringen op locatie. We overwegen ervaringen op locatie weer aan te bieden in een land als het er al een tijdje stabiel is en de wettelijke beperkingen zijn opgeheven.

    In de tussentijd hebben we online ervaringen gelanceerd: een nieuwe manier waarop hosts geld kunnen verdienen, contact kunnen leggen met anderen en hun passies kunnen delen. Je kunt je meteen aanmelden om een online ervaring te organiseren. Dan zorgen wij voor informatie om je op weg te helpen. Meer informatie vind je op Airbnb.com/OnlineHost

    Hoe kan ik helpen om de verspreiding van ziekten (zoals COVID-19) te voorkomen?
    Je schoonmaakroutine aanscherpen is een van de beste manieren om jezelf en je gasten tegen ziekte te beschermen. We hebben daarom een aantal schoonmaaktips voor een goede hygiëne opgesteld die in lijn zijn met de richtlijnen van de Amerikaanse Centers for Disease Control and Prevention (CDC): een organisatie die zich bezighoudt met ziektepreventie en -bestrijding. Daarnaast komt er een aangescherpt schoonmaakprotocol op basis van deskundig advies met stapsgewijze instructies, om alle twijfel bij je weg te halen of je wel op de juiste manier schoonmaakt.

    Evenementen worden geannuleerd. Vallen deze reserveringen onder de Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden van Airbnb?
    We weten dat veel van onze reizigers accommodaties op Airbnb reserveren voor bijvoorbeeld Coachella, SXSW, het Mobile World Congress en andere evenementen. Als een evenement geannuleerd is en je reservering niet onder onze Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden valt, raden we gasten aan om de annuleringsvoorwaarden van hun reservering te raadplegen en contact op te nemen met hun host om de mogelijkheden te bespreken.

    We hebben een tool gelanceerd waarmee hosts restitutie kunnen geven voor dit soort reserveringen die niet onder onze Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden vallen.

    Ik verhuur een woning via Airbnb Luxe of Luxury Retreats. Gelden de Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden voor mij?
    Nee. Onze Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden zijn niet van toepassing op reserveringen voor Airbnb Luxe of Luxury Retreats, aangezien daarvoor een apart Restitutiebeleid voor gasten van Airbnb Luxe geldt.

    Ik heb hulp nodig. Waar kan ik online informatie vinden?
    We weten dat het frustrerend kan zijn als je niet meteen antwoord krijgt. We doen ons uiterste best om ervoor te zorgen dat je alle ondersteuning en informatie krijgt die je nodig hebt. Daarom hebben we Airbnb.com/COVID in het leven geroepen, terwijl we verder ook alle telefoontjes, chats en e-mails zo snel mogelijk beantwoorden.

    Veelvoorkomende problemen kun je vaak online oplossen, vooral als een reservering onder onze Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden valt. Je kunt ook in ons Helpcentrum kijken of je daar antwoorden kunt vinden. Velen van jullie hebben ook zelf tips en hulp aangeboden in ons Community Centrum.

    Ik heb nog vragen. Met wie moet ik contact opnemen?
    We raden je aan contact op te nemen met ons communityteam als je vragen of hulp nodig hebt bij het annuleren van een reservering. We stellen je geduld op prijs nu we eerst degenen helpen die dringend hulp nodig hebben. Neem dus alleen contact met ons op als je reservering voor de komende 72 uur gepland staat. Als je een dringende vraag hebt, kun je het antwoord wellicht ook vinden op Airbnb.com/COVID of in het Helpcentrum.

    We weten hoe ingrijpend zoiets als COVID-19 kan zijn voor je onderneming en we zijn er om je te helpen. Bedankt dat je met ons samenwerkt om het welzijn en de gezondheid van onze community te beschermen.

    De informatie in dit artikel kan sinds het moment van publicatie gewijzigd zijn.

    Airbnb
    5 mrt 2020
    Was dit nuttig?