Bescherming voor hosts bij materiële schade
De Bescherming voor hosts bij materiële schade is onderdeel van AirCover voor hosts en keert een vergoeding tot $ 3 miljoen USD uit in het zeldzame geval dat een gast je ruimte of bezittingen tijdens een Airbnb-verblijf beschadigt. Je krijgt bepaalde schade aan je woning en bezittingen vergoed als de gast de schade niet betaalt. In bepaalde gevallen worden ook extra schoonmaakdiensten vergoed, waaronder het verwijderen van vlekken en geuren die door gasten, hun bezoek of hun huisdier(en) zijn achtergelaten.
Een vergoedingsverzoek indienen
Vraag een vergoeding aan voor schade, ontbrekende objecten of onverwachte schoonmaakkosten.
Wat wordt gedekt
Onder de Bescherming voor hosts bij materiële schade vallen:
- schade aan je woning, meubels, kostbaarheden of eigendommen die door gasten (of hun bezoek) is veroorzaakt
- schade aan geparkeerde auto's, boten of andere voertuigen veroorzaakt door gasten (of hun bezoek)
- extra schoonmaakkosten om vlekken te verwijderen die gasten, hun bezoek of hun huisdier(en) hebben gemaakt, om rookgeur te verwijderen of vanwege extra gasten die zonder voorafgaande toestemming van de host in de accommodatie hebben overnacht
- gederfde inkomsten als je bevestigde Airbnb-reserveringen moet annuleren vanwege schade die door een gast (of hun bezoek) is veroorzaakt
Als je via Airbnb.org een noodaccommodatie aanbiedt, ben je ook beschermd door de Bescherming voor hosts bij materiële schade.
Dit valt niet onder de Bescherming voor hosts bij materiële schade:
- schade door normale slijtage
- verlies van geld
- verlies als gevolg van een natuurramp (bijv. een aardbeving of orkaan)
- letsel of materiële schade bij gasten of anderen (deze zijn mogelijk gedekt door de Aansprakelijkheidsverzekering voor hosts)
- de gebruikelijke schoonmaakwerkzaamheden na het vertrek van een gast (bijv.: beddengoed wassen, de afwas doen, de vuilnisbak legen)
- nog een aantal andere beperkingen
De vergoedingsprocedure
Zo krijg je een vergoeding voor schade tijdens een verblijf:
- Documenteer het probleem: maak foto's of video's, vraag een prijsopgave voor de reparatie of schoonmaak aan en/of leg een betalingsbewijs voor.
- Dien binnen 14 dagen na vertrek van de desbetreffende gast een vergoedingsverzoek in via het Resolutiecentrum.
- Je gast heeft 24 uur om op het verzoek te reageren. Als de gast niet reageert, gedeeltelijk betaalt of de betaling weigert, kun je een vergoedingsverzoek indienen onder de Bescherming voor hosts bij materiële schade. Airbnb Support beoordeelt dan de aanvraag. (Als de accommodatie zich in de staat Washington bevindt, beoordeelt onze verzekeraar het verzoek.)
Als je Airbnb Support bij je AirCover voor hosts-verzoek wilt betrekken, moet je dit zelf aangeven én de ondersteunende documentatie van de schade binnen 30 dagen na de schade of het verlies indienen.
Hoe de Bescherming voor hosts bij materiële schade werkt in combinatie met schoonmaakkosten en een toeslag voor huisdieren
Als je schoonmaakkosten of een toeslag voor huisdieren in je tarief opneemt, dan zijn deze bedoeld voor kosten die je redelijkerwijs mag verwachten.
De Bescherming voor hosts bij materiële schade dekt onverwachte kosten voor extra schoonmaakwerkzaamheden vanwege bepaalde omstandigheden of schade door toedoen van huisdieren. Denk bijvoorbeeld aan het laten verwijderen van een rooklucht of het vervangen van de bank omdat een hond die heeft vernield.
Raadpleeg de voorwaarden als je wilt weten hoe de Bescherming voor hosts bij materiële schade precies werkt. Hosts die in Australië wonen of werken, moeten de voorwaarden van de Bescherming voor hosts bij materiële schade voor Australische gebruikers doornemen.
Disclaimer: De Bescherming voor hosts bij materiële schade is geen verzekeringspolis. Hosts die accommodaties aanbieden in Japan zijn er niet door beschermd. Voor hen is er het verzekeringsprogramma voor Japan. De bescherming is ook niet van toepassing op hosts die accommodaties aanbieden via Airbnb Travel LLC. Houd er rekening mee dat alle vergoedingslimieten in USD worden weergegeven.
Voor accommodaties in de staat Washington worden de contractuele verplichtingen van Airbnb in het kader van de Bescherming voor hosts bij materiële schade gedekt door een verzekering die door Airbnb is aangeschaft. De Bescherming voor hosts bij materiële schade is niet gerelateerd aan de Aansprakelijkheidsverzekering voor hosts. Op de Bescherming voor hosts bij materiële schade zijn deze algemene voorwaarden en beperkingen van toepassing, behalve voor hosts die in Australië wonen of werken. Voor die hosts zijn deze algemene voorwaarden en beperkingen van toepassing op de Bescherming voor hosts bij materiële schade.
Opmerking: Dit artikel maakt deel uit van Goed beschermd met AirCover voor hosts, een gids over dekking tegen schade en aansprakelijkheid.
Gerelateerde artikelen
- Host
Goed beschermd met AirCover voor hosts
AirCover voor Hosts: volledige bescherming voor hosts op Airbnb. - Host
Aansprakelijkheidsverzekering voor hosts
De Aansprakelijkheidsverzekering voor hosts is een belangrijk onderdeel van AirCover voor hosts, dat volledige bescherming voor hosts op Air… - Gast
Betalen voor schade
Laat het je host gelijk weten als jij, iemand die je uitnodigt of een huisdier schade aanricht tijdens een verblijf.