Alles wat je moet weten over schoonmaakkosten
Beslissen of je schoonmaakkosten aanrekent, is een belangrijk onderdeel van je prijsstrategie. Voor sommige hosts is het een handige manier om de gemaakte onkosten terug te verdienen. Maar breng je te hoge schoonmaakkosten in rekening, dan kijken gasten mogelijk verder naar een andere accommodatie, waardoor jij inkomsten misloopt.
Hier zijn een aantal belangrijke aandachtspunten bij schoonmaakkosten en de invloed daarvan op je boekingskansen.
Je richten op nieuwe boekingen
Gasten hechten vooral veel belang aan een propere accommodatie en een eerlijke prijs. Als gasten geen vijf sterren geven, komt dat vaak omdat de accommodatie niet netjes genoeg was. Uit ons onderzoek blijkt dat als je schoonmaakkosten vraagt, gasten verwachten dat je accommodatie letterlijk vlekkeloos is. Daardoor zijn ze mogelijk ook kritischer in een recensie.
Als je schoonmaakkosten aanrekent, stijgt de totaalprijs van een verblijf. Gasten zien die kosten ook apart vermeld als ze afrekenen. Bij een hoge schoonmaakkost zoeken gasten misschien verder naar een andere accommodatie. Gasten kunnen er ook voor kiezen om de totaalprijs in de zoekresultaten te laten weergeven, waardoor ze meteen inzicht krijgen in alle toeslagen.
Met een concurrerende prijs valt je advertentie op en staat die vaak ook hoger in zoekresultaten. Het algoritme van Airbnb geeft prioriteit aan de totaalprijs en de kwaliteit van accommodaties in vergelijking met andere gelijkaardige accommodaties in de buurt.
De prijstools in je kalender geven inzicht in de totaalprijs voor je accommodatie voor verschillende datums en soorten reizen. Je kunt ook vergelijken met andere accommodaties in de buurt.
Je tarieven scherp houden
Als je tevreden bent over je schoonmaakroutine, tel je de kosten daarvoor bij elkaar op en bepaal je jouw schoonmaakbudget. Hier zijn een paar tips om de kosten binnen de perken te houden:
- Vergelijk tarieven. Als je een professionele schoonmaker inhuurt, controleer dan wat het gangbare tarief is, maar zorg er wel voor dat je altijd een eerlijk loon betaalt.
- Onderhandel met je schoonmakers. Vraag je schoonmaker of die een lager tarief accepteert als daar regelmaat tegenover staat. "We boden een gegarandeerd maandelijks inkomen in het laagseizoen, zelfs als we maar één of twee boekingen hadden", zegt Lorna, een host. "In het hoogseizoen betaalden we daarom iets minder."
- Leg een voorraad aan. Denk eens na over de schoonmaakmiddelen die je het vaakst gebruikt. Bestel deze artikelen in grote hoeveelheden om geld te besparen.
Bepaal hoe je de schoonmaakkosten dekt en hoe je de prijs van je accommodatie concurrerend houdt. Denk hierbij aan het volgende:
- Controleer of kosten van de belasting afgetrokken mogen worden. Mogelijk kun je bepaalde verhuurkosten, waaronder schoonmaakkosten, aftrekken van je belasting. Een belastingadviseur kan je hier meer informatie over geven.
- Neem de kosten op in je tarief per nacht. Bereken wat je kwijt bent aan onder andere schoonmaakspullen, een wasservice en een schoonmaker. Gebruik deze informatie als je je tarief per nacht bepaalt.
- Voeg schoonmaakkosten toe. Gebruik deze toeslag om je schoonmaakspullen of professionele schoonmaker te betalen, niet als extra inkomsten.
Redelijke schoonmaakkosten instellen
Als je schoonmaakkosten toevoegt, heb je een paar opties:
- Stel een standaardvergoeding in. Reken vaste schoonmaakkosten voor alle gasten, ongeacht de verblijfsduur. Dit kan een goede strategie zijn voor hosts die zich richten op langere verblijven.
- Pas de schoonmaakkosten aan het verblijf aan. Trek gasten voor kortere verblijven aan (één tot twee nachten) door lagere schoonmaakkosten in te stellen. Voor alle andere verblijven kun je reguliere schoonmaakkosten blijven hanteren.
Als je voor het eerst verhuurt, is het misschien beter om pas schoonmaakkosten te rekenen nadat je een paar goede recensies hebt gekregen. Op die manier is de kans groter dat je gasten blijft aantrekken.
Voeg schoonmaakkosten toe of pas deze aan via het tabblad Tarieven in de kalender van je advertentie.
Als een grondige reiniging nodig is, bijvoorbeeld vanwege hardnekkige vlekken of een rookgeur, dan kun je in aanmerking komen voor een vergoeding tot $ 3 miljoen USD onder de Bescherming voor hosts bij materiële schade, als onderdeel van AirCover voor hosts. De Bescherming voor hosts bij materiële schade beschermt tot $ 3 miljoen USD. Dit staat los van je schoonmaakkosten en hoef je ook niet vooraf in te stellen.
De Bescherming voor hosts bij materiële schade, Aansprakelijkheidsverzekering voor hosts en Aansprakelijkheidsverzekering voor activiteiten en services, die onderdeel zijn van AirCover voor hosts, gelden niet voor hosts die woningen of activiteiten aanbieden in Japan. Voor hen zijn er het verzekeringsprogramma voor Japan en de Verzekering voor Experiences voor Japan. De bescherming van AirCover voor hosts is ook niet van toepassing op hosts die accommodaties aanbieden via Airbnb Travel LLC. Houd er rekening mee dat alle vergoedingslimieten in USD worden weergegeven.
De Aansprakelijkheidsverzekering voor hosts en de Aansprakelijkheidsverzekering voor activiteiten en services worden verzorgd door externe verzekeraars. Voor hosts van woningen, activiteiten of services in het Verenigd Koninkrijk worden de Aansprakelijkheidsverzekering voor hosts en de Aansprakelijkheidsverzekering voor activiteiten en services verzorgd door Zurich Insurance Company Ltd. en zonder extra kosten voor deze hosts geregeld en afgesloten door Airbnb UK Services Limited. Airbnb UK Services Limited is een aangestelde vertegenwoordiger van Aon UK Limited, geautoriseerd en gereguleerd door de Financial Conduct Authority. Het FCA-registernummer van Aon is 310451. Je kunt dit controleren in het Financial Services Register of door contact op te nemen met de FCA via 0800 111 6768. De polis van de Aansprakelijkheidsverzekering voor hosts en de polis van de Aansprakelijkheidsverzekering voor activiteiten en services (beide onderdeel van AirCover voor hosts) worden gereguleerd door de Financial Conduct Authority. De overige producten en diensten zijn geen gereguleerde producten van Airbnb UK Services Limited. FPAFF405LC
Voor hosts in de EU worden deze polissen zonder extra kosten bemiddeld en afgesloten door Airbnb Marketing Services SLU, een externe partner van Aon Iberia Correduría de Seguros y Reaseguros, SAU. Deze partner is geautoriseerd en gereguleerd door Autoridad de Control de la Dirección General de Seguros y Fondos de Pensiones, geregistreerd onder het serienummer J0170. Aon Iberia Correduría de Seguros y Reaseguros SAU treedt op als tussenpersoon voor de EU. Deze partij regelt de distributie van verzekeringen in EU-landen in het kader van de vrijheid van dienstverlening op grond van de Spaanse wet op de verzekeringsdistributie, de richtlijn betreffende verzekeringsdistributie en andere wettelijke of reglementaire bepalingen. Onverminderd de autoriteit van het land waar verzekeringsdistributie plaatsvindt, is de lidstaat die verantwoordelijk is voor toezicht op Aon het Koninkrijk Spanje en de toezichthoudende autoriteit is het Dirección General de Seguros y Fondos de Pensiones, Paseo de la Castellana 44, 28046, Madrid.
De Bescherming voor hosts bij materiële schade is geen verzekering en is niet gerelateerd aan de Aansprakelijkheidsverzekering voor hosts. Dankzij de Bescherming voor hosts bij materiële schade krijg je bepaalde schade aan je woning en bezittingen vergoed als de gast er niet voor betaalt. Voor accommodaties in de staat Washington worden de contractuele verplichtingen van Airbnb in het kader van de Bescherming voor hosts bij materiële schade gedekt door een verzekering die door Airbnb is afgesloten. Voor hosts die niet in Australië wonen of werken, zijn deze voorwaarden van de Bescherming voor hosts bij materiële schade van toepassing. Voor hosts die in Australië wonen of werken, zijn de voorwaarden van de Bescherming voor hosts bij materiële schade voor Australische gebruikers van toepassing op de Bescherming voor hosts bij materiële schade.
De informatie in dit artikel kan na publicatie gewijzigd zijn.