Tips om gasten met toegankelijkheidsbehoeften te ontvangen
Gasten met toegankelijkheidsbehoeften willen weten of een plek geschikt is voor hen voordat ze boeken. Ze kunnen de zoekresultaten van Airbnb filteren op specifieke voorzieningen, zoals drempelvrije toegang en een parkeerplaats voor personen met een beperking.
Woningen waarvan is bevestigd dat ze geschikt zijn voor rolstoelgebruikers, worden ook aangeduid in de categorie Aangepast. Om in aanmerking te komen, moet je ruimte drempelvrije toegang hebben tot een ingang, minstens één slaapkamer en een badkamer met aanpassingen zoals handgrepen of een douchestoel.
Het is essentieel om duidelijke en nauwkeurige informatie over je woning te geven. Met deze tips creëer je een uitnodigende plek die geschikt is voor gasten met toegankelijkheidsbehoeften.
Voeg toegankelijkheidsvoorzieningen toe aan je advertentie
Voorbeelden van voorzieningen waarmee je plek opvalt bij gasten:
- Parkeerplek voor personen met een beperking
- Verlicht pad naar de ingang voor gasten
- Drempelvrije toegang tot de ingang voor gasten
- Drempelvrije toegang tot kamers
- Ingangen breder dan 81 centimeter
- Drempelvrije douche
- Handgrepen in de douche en/of het toilet
- Douche- of badstoel
- Plafond- of mobiele tillift
- Tillift voor het zwembad of bubbelbad
Alle toegankelijkheidsvoorzieningen worden beoordeeld volgens de toegankelijkheidsrichtlijnen van Airbnb voordat ze op je advertentie worden gepubliceerd. Voldoet een voorziening niet aan de richtlijnen of staat deze niet duidelijk op een foto? Dan vragen we je mogelijk om een andere foto te uploaden of om de voorziening van je advertentie te verwijderen.
Door meerdere foto's van elke kamer te tonen, kunnen gasten bepalen of je woning aan hun behoeften voldoet.
Zet bij elke foto een bijschrift. Dat bij een foto van de badkamer kan bijvoorbeeld details vermelden: "Dit is de enige badkamer in de woning met drempelvrije toegang. Aan de wand van het toilet en de douche hangen handgrepen."
Maak foto's vanuit meerdere hoeken. Foto's van de badkamer kunnen bijvoorbeeld de locatie van elke handgreep tonen en ook de brede, vlakke vloer naar het toilet en de douche toe.
Meer informatie over foto's van toegankelijkheidsvoorzieningen
Zorg ervoor dat gasten zich welkom voelen
Hou contact met gasten wanneer ze je een bericht sturen over de toegankelijkheidsvoorzieningen van je woning. Een paar vragen stellen en beantwoorden kan een wereld van verschil maken.
Dit zijn een paar voorbeelden om het gesprek op gang te brengen:
- Heb je specifieke vragen over de woning?
- Wat kan ik doen om je verblijf nog comfortabeler te maken?
Probeer te voldoen aan redelijke verzoeken, zoals aanpassingen waardoor gasten zich makkelijker kunnen verplaatsen binnen je accommodatie. Kleine aanpassingen kunnen ervoor zorgen dat gasten zich welkom voelen. Een paar ideeën:
- Verplaats meubilair voor meer bewegingsvrijheid in kamers en ruimtes.
- Plaats huishoudelijke artikelen, zoals handdoeken en borden, op makkelijk te bereiken plekken.
- Hou stopcontacten vlot bereikbaar.
Niet elke accommodatie is geschikt voor elke gast, ook los van eventuele toegankelijkheidsbehoeften. Je mag een boeking echter niet weigeren omdat iemand een beperking heeft, zoals vermeld in ons Anti-discriminatiebeleid. Je kunt ook geen toeslag voor huisdieren vragen voor assistentiedieren die niet als huisdier worden beschouwd.
Een inclusieve reisgids maken
Met je reisgids kun je lokale tips delen over alles wat je stad te bieden heeft en extra gastvrijheid tonen. Je kunt aanbevelingen doen voor restaurants, bezienswaardigheden en activiteiten.
Als je je reisgids maakt, hou dan rekening met wat reizigers met toegankelijkheidsbehoeften zoeken. Je kunt bijvoorbeeld restaurants met toegangshellingen, verharde wandelpaden en bezienswaardigheden met toegankelijke zitplaatsen vermelden. Je kunt ook informatie over het openbaar vervoer delen.
De informatie in dit artikel kan na publicatie gewijzigd zijn.