Bij het typen van de zoektermen krijg je suggesties. Om deze te bekijken, gebruik je de pijltjestoetsen omhoog en omlaag. Met enter maak je een keuze. Als de selectie een zin is, wordt die zin als zoekopdracht gebruikt. Als de suggestie een link is, wordt de pagina geopend in de browser.
Communitybeleid

Toegankelijkheidsbeleid

Dit artikel is automatisch vertaald.

Onze community is gebouwd op de principes van inclusie, verbondenheid en respect, waaronder het verwelkomen en ondersteunen van mensen met een beperking. Hier is wat informatie om je te helpen ons beleid voor het verwelkomen en ondersteunen van mensen met een beperking, waaronder mensen die met een hulpdier of een dier voor emotionele ondersteuning reizen, gebruikers met bredere toegankelijkheidsbehoeften of mensen die redelijke aanpassingen zoeken tijdens hun reservering.

Houd er rekening mee dat de principes en regels in ons Community-verbintenis en Anti-discriminatiebeleid ook van toepassing zijn op dit beleid.

In sommige rechtsgebieden kunnen wettelijke vereisten de redelijke aanpassingen die een host aan een gast moet verstrekken die verder gaat dan die welke in dit beleid zijn opgenomen, uitbreiden of beperken. Onze Gebruiksvoorwaarden vereisen dat gebruikers de wet- en regelgeving begrijpen en volgen die op hen van toepassing zijn. Dit betekent dat hosts en gasten individueel verantwoordelijk zijn voor het begrijpen en naleven van alle toepasselijke wet- en regelgeving. Waar dit beleid meer bescherming biedt en niet in strijd is met de toepasselijke wet- of regelgeving, verwachten we dat gebruikers dit beleid volgen.

Hulpdieren en hulpdieren voor emotionele ondersteuning

Een assistentiedier is over het algemeen een hond die getraind is om werkzaamheden of taken te verrichten voor een persoon met een beperking. Een hulpdier is geen huisdier. Gasten kunnen over het algemeen worden begeleid door een hulpdier tijdens een verblijf op Airbnb, ongeacht de regels die een huisdier verbieden (bijvoorbeeld 'geen huisdieren' -beleid in een woning). Hieronder vind je meer informatie over specifieke regels voor woningen en services en activiteiten.

Een dier voor emotionele ondersteuning

is een dier dat emotionele ondersteuning of hulp biedt aan een persoon om de symptomen of effecten van hun beperking te helpen beheersen. Emotionele hulpdieren zijn over het algemeen dieren die vaak in huishoudens worden gehouden, zoals honden of katten. In tegenstelling tot een hulpdier hoeft een emotioneel ondersteunend dier niet getraind te worden om werkzaamheden of taken te verrichten voor personen met een beperking.

Hosts mogen alleen de volgende vragen stellen over het hulpdier of het dier voor emotionele ondersteuning van een gast:

  • Eerste vraag: "Heb je je dier nodig vanwege een beperking?" Een verhuurder mag de gast niet vragen om de beperking te beschrijven.
  • Tweede vraag: "Welk werk of taak is het dier getraind om te presteren?" De host mag de hond niet vragen om zijn werk of taak te demonstreren.
  • Houd rekening met het volgende:
    • Gasten zijn niet verplicht om documentatie te verstrekken waaruit blijkt dat hun hond een hulpdier of een dier voor emotionele ondersteuning is en dat verhuurders geen dergelijke documentatie van gasten mogen vragen of vereisen.
    • Gasten hoeven niet voor het reserveren de aanwezigheid van een hulpdier te melden, maar kunnen ervoor kiezen om voor het inchecken de aanwezigheid van hun hulpdier bekend te maken om mogelijke verwarring te voorkomen.
    • Verhuurders kunnen deze vragen opnieuw stellen als de gast ze niet beantwoordt.
    • Als de gast deze vragen niet beantwoordt, kunnen verhuurders het gebrek aan een antwoord behandelen als een 'nee' op de vragen die niet worden beantwoord.

Als het antwoord op de eerste vraag 'Ja' is (of als de gast aangeeft dat hij of zij een beperking heeft)

  • En de gast beantwoordt de tweede vraag door het werk of de taak te beschrijven die hun hond is getraind om hun handicap te ondersteunen, dan moet de verhuurder de hond van de gast behandelen als een hulpdier.
  • Als de gast het werk of de taak die het dier in de tweede vraag niet heeft beschreven, moeten verhuurders het dier van de gast behandelen als een dier voor emotionele ondersteuning.

    Als het antwoord op de eerste vraag 'Nee' is, is de verhuurder niet verplicht om het dier van de gast te behandelen als een hulpdier of een dier voor emotionele ondersteuning onder dit beleid.

    Gasten ontvangen van een hulpdier of dier voor emotionele ondersteuning

    Hulpdieren

    Tijdens een reservering, wanneer een gast wordt vergezeld door een hulpdier, mogen hosts het volgende niet doen vanwege het hulpdier van de gast:

    • Weiger een reservering (tenzij een vrijstelling van Airbnb van toepassing is).
    • Breng de gast extra kosten in rekening voor de reservering, zoals een toeslag voor huisdieren of schoonmaakkosten voor dierenhaar of huidschilfers.
    • Behandel de gast anders dan een andere gast (zoals door verschillende Huisregels op te leggen).

    Voor diensten en ervaringen zijn hosts verplicht om tijdens een ervaring of service vergezeld te worden door een hulpdier, tenzij dit in strijd is met de toepasselijke wetgeving of beperkingen die buiten de controle van de host vallen, of onredelijk zou zijn in de specifieke omstandigheden van de service of ervaring.

    Gasten met een hulpdier moeten zich aan deze basisregels houden. Het hulpdier mag niet:

    • Buiten de controle van de gast.
    • Ongebroken.
    • Alleen achtergelaten in de accommodatie zonder voorafgaande toestemming.
    • Toegestaan in ruimtes die de verhuurder heeft aangegeven zijn niet toegankelijk voor de gast.
    • Toegestaan in gedeelde ruimtes (bijv. ruimtes gedeeld met mensen die niet in het reisgezelschap van de gast zijn) zonder te zijn geharneerd, aangelijnd of vastgebonden (bijv. in een restaurant, gangen in een appartementencomplex of een gedeelde keuken of achtertuin in privékamers).

    Dieren voor emotionele ondersteuning

    Tenzij anders verboden door dit beleid, kan een host, wanneer een gast wordt vergezeld door een hulpdier voor emotionele ondersteuning, normale kosten voor huisdieren in rekening brengen, extra schoonmaakkosten in rekening brengen voor haren of huidschilfers van huisdieren of een reservering weigeren als ze geen huisdieren accepteren.

    Op elke locatie waar de toepasselijke wetgeving of dit beleid vereist dat verhuurders gasten met een hulpdier voor emotionele ondersteuning ontvangen, doen hosts het volgende niet omdat een gast met een hulpdier voor emotionele ondersteuning reist:

    • Weiger een reservering (tenzij een vrijstelling van Airbnb van toepassing is).
    • Breng de gast extra kosten in rekening voor de reservering, zoals een toeslag voor huisdieren of schoonmaakkosten voor dierenhaar of huidschilfers.
    • Behandel de gast anders dan een andere gast (bijvoorbeeld door andere regels op te leggen).
    • Gasten moeten de aanwezigheid van een dier voor emotionele ondersteuning melden voordat ze reserveren, maar gasten kunnen ervoor kiezen om voor aankomst de aanwezigheid van hun hulpdier voor emotionele ondersteuning te melden om mogelijke verwarring te voorkomen.
    • Behandel het dier voor emotionele ondersteuning als een huisdier.

    Als hosts verplicht zijn om een dier voor emotionele ondersteuning onder dit beleid te accepteren 1, mag het emotionele hulpdier van een gast niet het volgende zijn:

    • Buiten de controle van de gast.
    • Ongebroken.
    • Alleen achtergelaten in de accommodatie zonder voorafgaande toestemming.
    • Toegestaan in ruimtes die de verhuurder heeft aangegeven zijn niet toegankelijk voor de gast.
    • Toegestaan in gedeelde ruimtes (bijv. ruimtes die worden gedeeld met mensen die niet in het reisgezelschap van de gast zijn) zonder geharnast, aangelijnd of vastgebonden te zijn (bijv. gangen in een appartementencomplex of een gedeelde keuken of achtertuin in privékamers).

    Vrijstellingen

    Airbnb-vrijstelling: naar eigen goeddunken en in bepaalde omstandigheden kan Airbnb een host vrijstelling van dit beleid verlenen als de host ons proactief op de hoogte stelt van hun redenen. Als de aanwezigheid van een hulpdier bijvoorbeeld een directe bedreiging vormt voor de gezondheid van een host als de host in die accommodatie woont.

    • Als je denkt dat je een vrijstelling van dit beleid krijgt, neem dan contact op met iemand van ons team. Wij beoordelen dan of je in aanmerking komt.
    • Als je wel een vrijstelling van Airbnb ontvangt, is deze gekoppeld aan een specifieke advertentie en niet aan je account. Wees duidelijk en beleefd in je communicatie met je gasten over je vrijstelling. We raden je ook om aan deze vrijstellingsinformatie op te nemen in de beschrijving van de advertentie om potentiële gasten beter te informeren.

    Aanvullende redelijke accommodaties

    Een gast met toegankelijkheidsbehoeften kan om een redelijke aanpassing vragen om toegang te krijgen tot of te genieten van een woning, service of activiteit. Deze aanpassingen kunnen komen in de vorm van een verzoek tot wijziging of aanpassing van een woning, service, ervaring of gerelateerde regels of praktijken.

    • We raden hosts en gasten aan om voorafgaand aan een reservering te communiceren over redelijke wijzigingen of aanpassingen.
    • Gasten moeten hun verhuurders een redelijke hoeveelheid tijd geven om hun wijzigings- of aanpassingsverzoek te evalueren. Over het algemeen moeten gasten hun verzoeken meer dan een week voor hun aankomst in een woning indienen.

    Wat we toestaan:

    • Gasten mogen redelijke aanpassingen of aanpassingen aanvragen in een woning, service of ervaring die hen zou helpen om toegang te krijgen tot of te genieten van de woning, service of ervaring, te communiceren tijdens een reservering, of deel te nemen aan een ervaring of service.
    • Verhuurders mogen een redelijke alternatieve aanpassing van het verzoek van een gast voorstellen.
    • Verhuurders mogen onredelijke of onbereikbare verzoeken weigeren, zoals verzoeken die het volgende doen:
      • Een aanzienlijk risico voor de gezondheid of veiligheid van de host of anderen.
      • De aard van een woning, service of activiteit fundamenteel veranderen.
      • Vereis een structurele aanpassing van een gebouw of accommodatie die niet gemakkelijk kan worden bereikt zonder veel moeite of kosten.
      • Vereist dat de host extra verantwoordelijkheden op zich neemt die aanzienlijke problemen of kosten met zich meebrengen.
      • Vraag een host om de toepasselijke wet- of regelgeving te overtreden.

    Wat we niet toestaan:

    • Weigering van het verzoek van een gast voor een wijziging of aanpassing wanneer de aanvraag specifiek, duidelijk is uitgedrukt, met voldoende kennisgeving is gedaan, en niet onredelijk of onbereikbaar is - zonder een dialoog met de gast aan te gaan en een redelijke alternatieve aanpassing aan te bieden.
    • Vastbesloten om een redelijke wijziging of aanpassing aan te brengen en vervolgens niet aan die toezegging te voldoen op het moment van de reservering.

    Aanvullende overwegingen:

    • Een host wordt niet gestraft als het niet doorvoeren van een redelijke wijziging of aanpassing buiten zijn of als de host aan Airbnb heeft laten zien waarom het verzoek objectief onredelijk of onbereikbaar is.

    Wat gebeurt er als een host of gast ons beleid niet naleeft?

    We vragen onze community om samen te werken om Airbnb zo toegankelijk mogelijk te maken. Airbnb kan stappen ondernemen tot en met het verwijderen van een host of gast van het Airbnb-platform als diegene zich niet aan ons beleid houdt.

    1 In het kader van dit beleid zijn hosts in Californië en New York verplicht om reserveringen van dieren voor emotionele ondersteuning van woningen mogelijk te maken. Dit beleid vereist ook dat hosts in Quebec en Ontario voor alle reserveringen dieren voor emotionele ondersteuning toelaten.

    Had je iets aan dit artikel?

    Gerelateerde artikelen

    Krijg hulp bij je boekingen, account en nog veel meer.
    Inloggen of aanmelden