Bij het typen van de zoektermen krijg je suggesties. Om deze te bekijken, gebruik je de pijltjestoetsen omhoog en omlaag. Met enter maak je een keuze. Als de selectie een zin is, wordt die zin als zoekopdracht gebruikt. Als de suggestie een link is, wordt de pagina geopend in de browser.
Bij het typen van de zoektermen krijg je suggesties. Om deze te bekijken, gebruik je de pijltjestoetsen omhoog en omlaag. Met enter maak je een keuze. Als de selectie een zin is, wordt die zin als zoekopdracht gebruikt. Als de suggestie een link is, wordt de pagina geopend in de browser.

Waarom recensies belangrijk zijn

Recensies op Airbnb trekken meer gasten aan en zorgen voor vertrouwen.
Door Airbnb op 17 sep 2025

Aan de hand van recensies en beoordelingen kunnen gasten bepalen of jouw accommodatie bij hen past. Positieve recensies en beoordelingen kunnen leiden tot meer boekingen en hogere inkomsten.

Zo werken recensies

Jij en de gast die het verblijf heeft geboekt, hebben na het vertrek van de gast 14 dagen om elkaar te beoordelen. Recensies worden geplaatst ofwel nadat jullie allebei een recensie hebben geschreven, ofwel nadat de recensieperiode van 14 dagen is verstreken – afhankelijk van wat het eerst gebeurt.

Gasten kunnen feedback geven in:

  • Een openbare recensie. Deze verschijnt op je advertentie en profiel. Reageer je op de openbare recensie, dan komt je reactie eronder te staan.
  • Een opmerking voor de host. Deze opmerking is alleen zichtbaar voor jou en Airbnb. Aan de hand van recensies en opmerkingen kan Airbnb de zoekresultaten verbeteren en woningen voorstellen waar veel gasten weg van zijn.

De meest relevante recensies staan standaard bovenaan. Gasten kunnen ook recensies doorzoeken en sorteren op meest recente of hoogst/laagst beoordeelde.

Zie feedback van gasten als een kans om je aanbod te verbeteren. Lees elke recensie en reageer constructief om te laten zien dat je die feedback serieus neemt.

Hoe de sterrenbeoordeling werkt

Gasten worden gevraagd om hun algehele ervaring en zes categorieën te beoordelen met één tot vijf sterren. Algehele ervaring is niet het gemiddelde van de andere categorieën.

De categorieën zijn:

  • Aankomst. Hoe makkelijk was het om de ruimte te vinden en naar binnen te gaan?
  • Netheid. Hoe goed was de woning schoongemaakt voordat de gast aankwam?
  • Nauwkeurigheid. Voldeed de ruimte aan de verwachtingen van de gast op basis van de advertentie?
  • Communicatie. Hoe goed communiceerde de host van boeking tot vertrek?
  • Locatie. Wat vond de gast van de omgeving en de buurt?
  • Prijs-kwaliteitverhouding. Was de accommodatie de prijs waard?

Naast elke recensie staat de sterrenbeoordeling van de gast. Nadat drie gasten je advertentie hebben beoordeeld, verschijnt de gemiddelde algehele sterrenbeoordeling in de zoekresultaten en op je advertentie.

Op de beoordelingspagina staan de algemene sterrenbeoordelingen van een advertentie en de sterrenbeoordelingen van de categorie boven de recensies van gasten.
Met behulp van

beoordelingen kan Airbnb de beste hosts en accommodaties identificeren en erkenning geven, bijvoorbeeld met het Superhost-programma en Favorieten van gasten.

Superhosts worden erkend om hun uitmuntende gastvrijheid. Superhosts moeten een gemiddelde algehele beoordeling van ten minste 4,8 sterren aanhouden en aan nog criteria voldoen.

Favorieten van gasten is een collectie van de populairste woningen op Airbnb, gebaseerd op de feedback van gasten. Er zijn verschillende factoren die bepalen welke accommodaties Favorieten van gasten zijn, waaronder uitstekende recensies en beoordelingen van gemiddeld 4,9 sterren of meer, plus hoge cijfers voor alle zes categorieën.

Gasten beoordelen

Gasten beoordelen is een manier om ze eraan te herinneren om een recensie over jou te schrijven. Je recensies verschijnen op de profielpagina's van de gast die geboekt heeft en de gasten die de uitnodiging voor die boeking hebben geaccepteerd. Denk aan het volgende:

  • Toon dankbaarheid. Het kan gaan om zoiets simpels als: "Bedankt dat je bij ons te gast was."
  • Geef details. Je kunt schrijven: “Deze gast heeft onze vertrekinstructies perfect opgevolgd.”
  • Blijf respectvol. Kaart gevoelige onderwerpen bij voorkeur aan in een rechtstreeks bericht.

Je kunt gasten beoordelen op netheid, communicatie en naleving van je huisregels. Je feedback helpt om de basisregels voor gasten te handhaven, zoals dat gasten je woning als hun eigen woning moeten behandelen en zich aan je huisregels moeten houden.

De informatie in dit artikel kan na publicatie gewijzigd zijn.

Airbnb
17 sep 2025
Was dit nuttig?