Prijsstrategie bepalen
Met de Airbnb-app beheer je eenvoudig je prijzen en beschikbaarheid. Dit is hoe je met tools voor hosts meer boekingen binnenhaalt en je inkomstendoel bereikt.
Je kalender regelmatig controleren
Gasten willen waar voor hun geld als ze naar activiteiten op Airbnb zoeken. Evalueer regelmatig even je prijzen en beschikbaarheid, zodat je aanbod concurrerend blijft.
Je kunt je prijs- en beschikbaarheidsinstellingen in je kalender aanpassen. Denk daarbij aan het onderstaande.
- Dag van de week: Overweeg verschillende prijzen voor verschillende dagen te plannen. Op rustigere dagen kun je bijvoorbeeld minder vragen om mensen over te halen.
- Tijdstip: Denk na over verschillende soorten gasten en welke tijden hen het beste uitkomt. Pas daar je beschikbaarheid op aan. Zo is een doordeweekse avond misschien interessant voor mensen uit de buurt die overdag werken en geen zin hebben in de weekenddrukte.
- Groepskorting: Je kunt kortingstarieven per deelnemersaantal instellen om grote groepen aan te trekken. Zo kun je bijvoorbeeld 10% korting geven voor 2 tot 3 personen, 20% korting voor 4 tot 5 personen en 30% korting voor meer dan 6 personen.
- Gezinnen: Je zou kinderen jonger dan 12 jaar gratis of tegen een lagere prijs kunnen laten deelnemen.
- Lastminute-boekingen: Als een activiteit nog niet volgeboekt is, kun je je tarief aanpassen om de resterende plekken te vullen.
- Groepsgrootte: Bied je je activiteit ook op een ander platform aan, dan kun je het aantal beschikbare plekken aanpassen om overboeking te voorkomen.
Voorbereiden op drukkere periodes
Het hoogseizoen is het moment om je inkomsten een boost te geven. Bereid je voor op een hogere vraag met deze prijstips.
- Voeg momenten toe: Bied je activiteit vaker aan wanneer het weer, feestdagen en grote evenementen zoals concerten, festivals en sporttoernooien meer bezoekers naar je omgeving trekken.
- Maximumaantal gasten bijwerken: Verhoog je beschikbare aantal plekken en pas de prijs aan om lastminute-gasten over te halen. Dit kun je op het tabblad Vandaag doen.
Drukke seizoenen zijn ook een goede gelegenheid om je advertentie bij te werken, zodat die opvalt in de zoekresultaten. Pas bijvoorbeeld je titel en beschrijving aan op de tijd van het jaar of voeg nieuwe foto's toe.
Voorbereiden op rustigere periodes
Zo valt je advertentie op in het laagseizoen.
- Korting geven: Zelfs een bescheiden korting kan je positie in de zoekresultaten verbeteren. Geef bijvoorbeeld vroegboekkorting of korting voor grote groepen. Als je korting meer dan 10% van de totaalprijs is, staat je kortingsprijs naast je oorspronkelijke prijs (die is doorgestreept) in de zoekresultaten en op je advertentiepagina.*
- Sta lastminute-boekingen toe: Verkort de sluitingstijd voor boekingen, zodat gasten op dezelfde dag of de dag ervoor kunnen boeken. De helft van alle boekingen vindt plaats minder dan een week voor aanvang van de activiteit.** Gasten zoals locals en reizigers met een flexibel schema boeken meestal later dan normaal tijdens rustigere periodes.
*Moet minimaal 3 dollar of het equivalent van de totaalprijs zijn.
**Op basis van boekingen van activiteiten van 13 mei 2025 tot 20 juli 2025 in 30 steden wereldwijd.
Je hebt altijd controle over je tarieven en andere instellingen. Je resultaten kunnen variëren.
De informatie in dit artikel kan na publicatie gewijzigd zijn.
