Je eerste Airbnb-gasten verwelkomen
Heb je vragen over hoe je je op je eerste gasten kunt voorbereiden? Met deze tips loopt alles op rolletjes.
Voor een eenvoudige aankomstprocedure zorgen
Zorg voor een eenvoudige en betrouwbare procedure. In de aankomstgids van je accommodatie voeg je een routebeschrijving naar je accommodatie, een incheckmethode en stapsgewijze instructies voor het inchecken toe. Veel gasten geven de voorkeur aan zelf inchecken, zodat ze naar binnen kunnen zonder dat jij aanwezig hoeft te zijn.
Gasten kunnen je instructies voor het inchecken vanaf 48 uur voor aankomst raadplegen in hun reisgegevens. Als je flexibele annuleringsvoorwaarden hanteert, dan kan dat pas vanaf 24 uur voor aankomst.
Anticiperen op de behoeften van gasten
Elke gast is anders, maar de meeste gasten verwachten dat ze meteen bepaalde spullen kunnen gebruiken en informatie krijgen. Met deze stappen zorg jij voor een comfortabel verblijf.
Haal voldoende basisbenodigdheden in huis. Denk aan handdoeken, beddengoed, kussens, zeep en toiletpapier.
Zorg ervoor dat je beschikbaar bent. Weet hoe je eventuele problemen snel oplost en herinner gasten eraan dat je bereikbaar bent als er iets is.
Voeg een handleiding van de woning toe. Geef daarin belangrijke informatie, zoals instructies voor de wifi en hoe je apparaten gebruikt. Laat een uitgeprinte versie achter op een plek waar gasten deze gemakkelijk kunnen vinden.
- Voeg een reisgids toe. Deel tips over je buurt, bijvoorbeeld over restaurants, winkels, bezienswaardigheden en landschappen.
Op tijd en regelmatig communiceren
Elke keer als je contact hebt met een gast, kun je bepaalde verwachtingen stellen en laten zien dat je rekening houdt met de wensen van de gast.
Creëer een gastvrije omgeving. Geef prioriteit aan inclusiviteit, zodat gasten zich in je accommodatie op hun gemak voelen. Vraag hen bijvoorbeeld hoe je er een tweede thuis voor hen van kunt maken.
Wees begripvol. Probeer elke situatie vanuit het perspectief van de gast te bekijken.
Reageer snel. Met een goede responsgraad verschijnt je advertentie hoger in de zoekresultaten van gasten op Airbnb. Gebruik de app om snel te communiceren en stel standaardberichten in voor belangrijke momenten, zoals bij aankomst.
Hier zijn een paar voorbeeldberichten die je op bepaalde momenten kunt inplannen. Deze voorbeelden gebruiken shortcodes. Dat zijn tijdelijke aanduidingen waarmee je automatisch boekings-, accommodatie- en gastgegevens invult. Deze shortcodes moet je via het keuzemenu invoegen, anders werken ze niet.
Je accommodatie opgeruimd en schoon houden
Gasten verwachten een schone accommodatie bij aankomst. Zorg voor een schoonmaakroutine waarbij alle oppervlakken, vloeren en stoffen worden schoongemaakt.
Controleer op vlekken, vuil en haar. Onder het bed, in lades en op gordijnen zie je dit soort dingen vaak over het hoofd.
Kies voor neutrale geuren. Sterke geuren (van welke aard dan ook) zijn vaak een afknapper voor gasten. Open ramen tijdens het schoonmaken en gebruik milde, multifunctionele ontsmettingsmiddelen.
- Verwijder persoonlijke spullen of berg deze op. Zo krijg je het gevoel dat je accommodatie gastvrijer en beter opgeruimd is.
Recensies vragen en geven
Jij en je gasten hebben na vertrek 14 dagen om elkaar te beoordelen. Een recensie wordt pas gepubliceerd wanneer zowel jij als de boekende gast een recensie over het verblijf hebben geschreven óf wanneer de recensietermijn van 14 dagen is verstreken. Gasten kunnen sterrenbeoordelingen geven voor hun algemene ervaring en in zes subcategorieën: netheid, nauwkeurigheid, aankomst, communicatie, locatie en prijs-kwaliteitverhouding.
Je eerste recensies zijn extra belangrijk. Na je eerste drie recensies verschijnt je algemene beoordeling op je advertentie. Die beoordeling heeft mogelijk effect op je positie in de zoekresultaten. Plan op de dag van vertrek een bericht in waarin je gasten vraagt om een recensie te schrijven.
Wees eerlijk en respectvol bij het schrijven van recensies en hanteer bij elke beoordeling van een gast dezelfde normen. De recensieprocedure schept vertrouwen tussen gasten en hosts.
Training: voor het eerst hosten
De informatie in dit artikel kan na publicatie gewijzigd zijn.