Je eerste Airbnb-gasten verwelkomen
Misschien ben je een beetje zenuwachtig naarmate de komst van je eerste gasten dichterbij komt, maar wij staan voor je klaar. Wil je jouw eerste (en alle volgende) gasten een geweldig verblijf geven? Lees deze gids met vijf stappen.
Stap 1: vroeg en vaak communiceren
Gasten verwelkomen begint al voordat ze de drempel overstappen. Door snel te reageren op berichten van gasten laat je ze weten dat je hun behoeften belangrijk vindt.
Dit eerste contact is ook een mooie gelegenheid om de juiste verwachtingen te scheppen. Een paar handige tips:
- Wees eerlijk. Gasten kunnen belangrijke informatie in je advertentie gemist hebben. Het is daarom verstandig om hen eraan te herinneren dat jij, je gezin, andere gasten of huisdier(en) ruimtes met hen delen.
- Wees nieuwsgierig. Laat zien dat inclusiviteit belangrijk voor je is door je gasten te vragen wat ze nodig hebben om zich in jouw accommodatie op hun gemak te voelen.
- Antwoord met gemak. Gebruik Airbnb-berichten of de app om zowel thuis als onderweg op vragen van gasten te reageren.
- Denk vooruit. Verwacht je vergelijkbare informatie naar meerdere gasten te moeten sturen? Bespaar dan tijd met onze berichtentools.
Stap 2: de aankomst vereenvoudigen
Zorg dat je onder Informatie voor gasten op het tabblad Advertenties veelgestelde vragen beantwoordt (een routebeschrijving, aankomstinstructies, wifi-gegevens, enz.), zodat de aankomst van je gasten vlekkeloos verloopt. Dit wordt 48 uur voor aankomst met je gasten gedeeld op het tabblad Reizen.
Gasten (vooral die vanuit historisch oogpunt achtergesteld zijn) hebben aangegeven zich meer op hun gemak te voelen bij zelf inchecken. Maar als je in de buurt bent, kun je je gasten ook vragen of ze een persoonlijke verwelkoming op prijs stellen.
Stap 4: anticiperen op behoeften van gasten
Elke gast is anders, maar de meeste gasten verwachten dat ze meteen bepaalde spullen kunnen gebruiken en alle benodigde informatie krijgen. Denk bijvoorbeeld aan het volgende:
- Zorg voor voldoende basisbenodigdheden in je accommodatie, waaronder handdoeken, beddengoed, zeep en toiletpapier.
- Werk je handleiding van de woning bij, zodat gasten belangrijke informatie voorhanden hebben, bijvoorbeeld welke plekken niet toegankelijk zijn, instructies voor wifi, enz.
- Maak een reisgids met je favoriete restaurants, winkels, koffiebars en andere leuke adresjes.
- Zorg dat je via sms, telefoon of e-mail bereikbaar bent voor het geval gasten ergens tegenaan lopen.
- Geef de belangrijke telefoonnummers door, zoals van de loodgieter, klusjesman, de internet- en televisieprovider of de buren.
Je ruimte netjes en schoon houden
Gasten verwachten een schone ruimte bij aankomst. Bedenk een schoonmaakroutine waarbij alle oppervlakken, vloeren en bekleding wordt schoongemaakt.
Controleer op vlekken, vuil en haar. Onder het bed, in lades en op gordijnen zie je dit soort dingen vaak over het hoofd.
Kies voor neutrale geuren. Sterke geuren (van welke aard dan ook) zijn vaak een afknapper voor gasten. Open ramen tijdens het schoonmaken en gebruik milde, multifunctionele ontsmettingsmiddelen.
- Verwijder persoonlijke spullen of berg deze op. Hierdoor voelt je ruimte gastvrijer en netjes opgeruimd.
Recensies vragen en geven
Jij en je gasten hebben na het vertrek 14 dagen om elkaar te beoordelen. Een recensie wordt pas gepubliceerd wanneer zowel jij als de boekende gast een recensie over het verblijf hebben geschreven óf wanneer de recensietermijn van 14 dagen is verstreken. Gasten kunnen ook sterrenbeoordelingen geven in zes subcategorieën: netheid, nauwkeurigheid, aankomst, communicatie, locatie en waar voor je geld.
Je eerste recensies zijn extra belangrijk. Na je eerste drie recensies verschijnt je algehele beoordeling op je advertentie. Die beoordeling heeft mogelijk effect op je positie in de zoekresultaten. Plan een dag na vertrek een bericht in waarin je gasten vraagt om een recensie te schrijven.
Wees eerlijk en respectvol bij het schrijven van recensies en hanteer bij elke beoordeling van een gast dezelfde normen. De recensieprocedure schept vertrouwen tussen gasten en hosts.
Training: Eerste keer verhuren
De informatie in dit artikel kan na publicatie gewijzigd zijn.