Ga direct naar inhoud
    Navigeer voorwaarts om toegang te krijgen tot voorgestelde resultaten

    Hoe de zoekresultaten op Airbnb werken

    Ontdek welke factoren van invloed zijn op de zoekresultaten en hoe je je positie kunt verbeteren.
    Door Airbnb op 5 mrt 2020
    4 min. leestijd

    Samenvatting

    • Airbnb gebruikt meer dan 100 factoren om de rangorde van de advertenties in de zoekresultaten te bepalen

    • Verbeter je positie: schakel Direct Reserveren in, stel scherpe prijzen in en accepteer meer reserveringen

    • Om je advertentie te vinden: stem je zoekcriteria af op de reserveringsinstellingen, vereisten en beschikbare datums van je advertentie

    Je hebt een prachtige advertentie gemaakt en gepubliceerd en nu willen je vrienden en familie deze bekijken. Hoe vinden ze jouw advertentie dan? En hoe bepaalt het zoekalgoritme van Airbnb welke advertenties aan een reiziger worden getoond die in jouw omgeving zoekt? Ontdek nu welke factoren de positie van je advertentie beïnvloeden in de zoekresultaten en hoe je ervoor zorgt dat je jouw eigen advertentie vindt.

    Basisprincipes van zoekresultaten op Airbnb

    Het zoekalgoritme van Airbnb gebruikt meer dan 100 kenmerken om de rangorde van de advertenties in de zoekresultaten te bepalen. Het is ontworpen om gasten juist die advertenties te tonen waarnaar ze zoeken en is gebaseerd op miljoenen voorbeelden van zoekopdrachten die in het verleden tot reserveringen leidden. Op basis van factoren als locatie, eerdere reizen en bewaarde accommodaties stemt het algoritme de resultaten ook af op elke individuele reiziger. Niet alle factoren zijn hiervoor even belangrijk en je hoeft niet over een perfecte advertentie of een onovertroffen locatie te beschikken om hoog in de zoekresultaten te verschijnen.

    Drie belangrijke factoren die je positie beïnvloeden

    1. Hoe aantrekkelijk gasten je advertentie vinden
    Het algoritme van Airbnb houdt rekening met hoe vaak gasten op je advertentie klikken, hoe vaak gasten proberen contact met je op te nemen vanaf je advertentiepagina en hoeveel reserveringsaanvragen je accepteert. Als veel gasten je advertentie aan hun Favorieten toevoegen, zal deze ook hoger gerangschikt worden. Bovendien zullen die gasten je advertentie in toekomstige zoekopdrachten waarschijnlijk terugzien.

    2. Prijs
    Airbnb houdt rekening met hoe concurrerend je advertentieprijs is in vergelijking met andere vergelijkbare accommodaties in je markt. Het zoekalgoritme bekijkt hiervoor je totaalprijs exclusief belastingen, maar met inbegrip van eventuele kortingen of toeslagen. Door scherpe tarieven in te stellen, word je vaker weergegeven in de zoekresultaten omdat de best geprijsde advertenties in een bepaalde regio meestal hoger komen te staan.

    Meer informatie over hoe je jouw tarief bijwerkt

    3. Direct Reserveren
    Uit gegevens van Airbnb blijkt dat reizigers — als alle andere factoren gelijk zijn — liever direct reserveren, omdat dit snel gaat en ze zo voorkomen dat ze misschien worden afgewezen. Direct Reserveren verbetert dus de positie van je advertentie in de zoekresultaten dankzij het grote succes bij het reserveren voor hosts en gasten. Direct Reserveren is echter wel maar één van de meer dan honderd factoren die je positie in de zoekresultaten beïnvloeden. Je kunt absoluut goed scoren in de zoekresultaten zonder Direct Reserveren in te schakelen.

    Leer hoe je Direct Reserveren inschakelt

    Tip: als je binnen 24 uur op aanvragen reageert, kom je hoger in de zoekresultaten te staan.

    Andere manieren om je positie te verbeteren

    • Maak een fantastische eerste indruk: Zorg ervoor dat je eerste foto een duidelijk, hoogwaardig, horizontaal beeld geeft van je accommodatie. Hoe meer nieuwsgierige reizigers er op je advertentie klikken, hoe hoger je na verloop van tijd in de zoekresultaten komt te staan. Een verleidelijke en realistische foto is een geweldige manier om je ruimte te laten zien.
    • Reageer: als je binnen 24 uur reageert op aanvragen, dan kom je hoger in de zoekresultaten te staan.
    • Accepteer reserveringen: Afgewezen worden tijdens het reserveren is een slechte ervaring voor gasten en het herhaaldelijk weigeren van reserveringsaanvragen kan een negatieve invloed hebben op je positie in de zoekresultaten. Desondanks is het soms echter nodig om een reservering te weigeren.
    • Wees een Superhost: hoewel Airbnb de zoekresultaten van Superhosts niet expliciet verbetert, helpen de factoren die nodig zijn om een Superhost te worden (zoals positieve beoordelingen, een hoge responsgraad en regelmatig reserveringen krijgen) om je advertentie hoger te plaatsen. Daarnaast kunnen gasten de zoekresultaten filteren om alleen advertenties van Superhosts te zien.

    Je advertentie vinden in de zoekresultaten

    Specialisten van de klantenservice van Airbnb krijgen vaak vragen van nieuwe hosts die hun advertenties niet kunnen vinden in de zoekresultaten. Hiervoor zijn twee redenen:

    1. Er is vertraging bij het publiceren. Meestal zit er wat tijd tussen het moment waarop je een advertentie publiceert en het moment waarop deze in de zoekresultaten verschijnt. Als je je advertentie niet binnen 24 uur gevonden hebt, kun je contact opnemen met de klantenservice om erachter te komen waarom.

    2. Je zoekopdracht is te algemeen. Brede zoekopdrachten voor een hele stad en zonder datums kunnen duizenden resultaten genereren en mogelijk staat je advertentie nog niet hoog in de lijst. Echte gasten gebruiken de website meestal niet op die manier. Dus verplaats je in de reiziger als je jouw accommodatie zoekt: gebruik specifieke datums, zoom in op de kaart of zoek op specifieke voorzieningen met behulp van filters.

    Tips om je eigen advertentie in de zoekresultaten te vinden

    • Zorg ervoor dat je zoekcriteria overeenkomen met de instellingen en vereisten die je hebt ingesteld voor je advertentie.
    • Controleer of je datums aan je vereisten voor het minimum aantal nachten voldoen en dat je op zoek bent naar datums die beschikbaar zijn op je kalender.
    • Zorg ervoor dat je zoekopdracht niet voor meer gasten is dan het maximum dat je hebt aangegeven in je instellingen.
    • Als jeDirect Reserveren hebt ingeschakeld en als voorwaarde hebt ingesteld dat gasten positieve recensies hebben, moet je zijn ingelogd en positieve recensies hebben als gast op Airbnb om je advertentie in de zoekresultaten te vinden.

    Samenvatting

    • Airbnb gebruikt meer dan 100 factoren om de rangorde van de advertenties in de zoekresultaten te bepalen

    • Verbeter je positie: schakel Direct Reserveren in, stel scherpe prijzen in en accepteer meer reserveringen

    • Om je advertentie te vinden: stem je zoekcriteria af op de reserveringsinstellingen, vereisten en beschikbare datums van je advertentie

    Airbnb
    5 mrt 2020
    Was dit nuttig?