Navigeer voorwaarts om toegang te krijgen tot voorgestelde resultaten

    Je advertentiebeschrijving een opkikker geven

    Gasten kunnen aan de hand van een eerlijke en gedetailleerde advertentie beter een voorstelling van jouw woning maken.
    Door Airbnb op 18 nov. 2020
    12 min. leestijd
    Bijgewerkt op 14 mei 2021

    Samenvatting

    Met een goede advertentiebeschrijving is de kans groter dat je reserveringen krijgt en zorg je voor de juiste verwachtingen. Superhosts weten dat een accommodatie echt niet perfect hoeft te zijn, zolang gasten maar precies weten waar ze aan beginnen. Hieronder lees je hoe je mensen enthousiast krijgt over je ruimte.

    Laat zien wat jouw accommodatie bijzonder maakt

    Er staan miljoenen accommodaties op Airbnb. Neem dus even de tijd om na te denken over wat jouw accommodatie zo bijzonder maakt. Dat kan de locatie zijn, maar bijvoorbeeld ook een unieke voorziening. "We zitten op vijf à tien minuten lopen van een aantal uitstekende restaurants en brouwerijen", schrijven Superhosts Mike en Jill uit Bend, Oregon. "[Onze] hoog aangeschreven mountainbikeroutes liggen op slechts een kwartiertje fietsen of vijf minuten rijden."

    Bedenk een pakkende titel

    Gasten klikken op een advertentie vanwege de titel en de eerste foto. Daarin moet je dus de sterke punten van je ruimte belichten. Iets langere titels die de voorzieningen van je ruimte benadrukken, werken uitstekend. In plaats van 'stadsappartement met één slaapkamer' zou je bijvoorbeeld kunnen zeggen: 'Charmant appartement met 1 slaapkamer in het stadscentrum'. Andere goede voorbeelden:

    • Huisje aan zee: sauna, kajaks en een thuisbioscoop
    • Appartement aan het oude stadsplein met open haard en thuiskantoor
    • Kindvriendelijk houten huisje dichtbij wandelpaden en een meer

    Vertel het verhaal van je ruimte

    Via je advertentie maak je reclame voor je ruimte en bij marketing draait het om een goed verhaal. Vaak gaat dat verhaal over de beleving die gasten te wachten staat. Zet ze neer als de hoofdpersonen in hun eigen avontuur. Heb je een appartement op de bovenste verdieping met een boom voor het raam? 'Het is net of je in een boomhut slaapt.' Zelfs een kleine kamer in het centrum van de stad kan 'de ideale uitvalsbasis om de stad te verkennen' zijn. Lees de tips van Superhosts Tereasa en David om je eigen verhaal goed te laten overkomen.

    Superhosts Tereasa en David over de kracht van een goed verhaal.

    Beeld je in dat jij de reiziger bent

    Je hoeft echt geen geweldige schrijver te zijn om een mooie beschrijving op papier te zetten. Veel belangrijker is het dat je verhaal kort maar krachtig is en mensen enthousiasmeert. Denk als een reiziger en deel de informatie die je zelf echt zou willen weten als eerste. Benadruk ook de bijzondere kenmerken van je accommodatie.

    Host Ryan uit Santa Marta in Colombia geeft zijn gasten vooraf altijd graag wat meer informatie. “We zitten op een nogal afgelegen plek, daarom moeten we onze gasten goed informeren", vertelt hij. "We hebben elektriciteit, maar bevinden ons op een nogal landelijke plek. Als de stroom uitvalt, kan het zomaar een paar dagen duren voordat alles het weer doet." Zolang zijn gasten dit weten vóór ze reserveren, begrijpen ze dat ze geen doorsnee reiservaring krijgen. Daar kunnen ze dan rekening mee houden.

    Weet je niet waar je moet beginnen? Vertel een goede vriend dan eens hoe het is om in jouw accommodatie te verblijven. Meestal komen de beste kenmerken uit zo'n gesprek naar voren, en nog op een begrijpelijke manier ook. Een echt gesprek is vaak een goede basis voor een sterke beschrijving.

    Schets een concreet en doordacht beeld

    "Pal aan het strand, met vanuit elke kamer een prachtig uitzicht op de oceaan." Zo beschrijft host Matthew zijn advertentie in Nicaragua.

    Olga heeft voor haar accommodatie in Mammoth Lakes, Californië, de parkeergelegenheid uitgelicht. Uit ervaring weet ze namelijk dat skiërs het fijn vinden als ze hun skispullen gemakkelijk mee naar binnen kunnen tillen. Ook komt de open haard prominent in beeld, omdat ze weet dat haar gasten na een dag op de piste graag bij het haardvuur willen zitten.

    Houd het kort

    Er zijn maar weinig mensen die de hele advertentiebeschrijving lezen. Meestal scannen ze de tekst even snel op de voorzieningen waar ze naar op zoek zijn. Een tekst voor het internet moet daarom makkelijk te scannen zijn en dus niet te lang van stof. Zet in je beschrijving dingen die verder nergens op je advertentiepagina staan. Welke voorzieningen je hebt, geef je aan door ze op de checklist voor je accommodatie aan te vinken. Denk bijvoorbeeld aan wifi, parkeergelegenheid en airconditioning. Als gasten filteren op die voorzieningen, verschijnt je advertentie automatisch.

    Wees eerlijk en jezelf

    Natuurlijk wil je vertellen hoe bijzonder jouw ruimte is, maar sla daar niet in door. Als je duidelijk bent over wat jouw accommodatie uniek maakt én wat er een beetje eigenaardig aan is, kunnen gasten zelf heel goed beslissen of je ruimte iets voor hen is.

    Het is erg belangrijk dat je toegankelijkheidsvoorzieningen toevoegt en benoemt wat voor sommige gasten lastig zou kunnen zijn aan jouw woning. Onder 'Andere dingen waar je op moet letten' en 'De ruimte' kun je dit soort aanvullende informatie kwijt.

    “Zorg ervoor dat je in je advertentie ook de eigenaardigheden van je accommodatie vermeldt”, zegt Superhost Nikki uit San Francisco. “Leg deze duidelijk en eerlijk uit, zonder mensen af te schrikken. Je wilt dat alles duidelijk is, zodat je gasten aantrekt die ook echt van je accommodatie kunnen genieten."

    Laat zien wie je bent

    Of je nu een privékamer aanbiedt of meerdere accommodaties verhuurt, gasten willen waarschijnlijk meer over jou weten. Wees niet bang om te laten zien wie je bent.

    Superhost Tiffany geeft tips op het gebied van inrichting en gastvrijheid.

    De beste fotobijschriften

    Foto's spelen een doorslaggevende rol in de beslissing van een gast om voor jouw accommodatie te gaan. In de bijschriften voor die foto's kun je iets kwijt over wat je gasten te wachten staat. Heb je geen idee wat je onder een foto moet zetten? Denk eens goed na over wat er niet op de foto staat en hoe jij dat zou verwoorden.

    Staat er een bed op de foto, meld dan hoe groot dat bed is en (indien relevant) wat voor matras er op ligt. Heb je een foto van een gezellig hoekje bij het raam gemaakt? Dan kun je bijvoorbeeld zeggen dat dit de perfecte plek is om een boek te lezen of van de zonsondergang te genieten.

    Doe inspiratie op bij andere advertenties

    Lees ter inspiratie de beschrijving van andere accommodaties die je interessant lijken. Bekijk ook de recensies die andere hosts hebben gekregen om erachter te komen waar gasten op aanslaan. Wat voor ruimte je ook hebt, je advertentie komt pas echt tot leven als je iets unieks te bieden hebt.

    De informatie in dit artikel kan na publicatie gewijzigd zijn.

    Samenvatting

    Airbnb
    18 nov. 2020
    Was dit nuttig?