Bij het typen van de zoektermen krijg je suggesties. Om deze te bekijken, gebruik je de pijltjestoetsen omhoog en omlaag. Met enter maak je een keuze. Als de selectie een zin is, wordt die zin als zoekopdracht gebruikt. Als de suggestie een link is, wordt de pagina geopend in de browser.
Bij het typen van de zoektermen krijg je suggesties. Om deze te bekijken, gebruik je de pijltjestoetsen omhoog en omlaag. Met enter maak je een keuze. Als de selectie een zin is, wordt die zin als zoekopdracht gebruikt. Als de suggestie een link is, wordt de pagina geopend in de browser.

Hoe verwachtingen van gasten overtreffen

Laat je service opvallen op Airbnb dankzij recensies van gasten.
Door Airbnb op 17 sep 2025

Uitstekende beoordelingen en positieve recensies kunnen tot meer boekingen en hogere inkomsten leiden. Blijf je service verbeteren met behulp van de feedback van gasten.

In het gedeelte Inzichten vind je je algehele beoordeling, openbare recensies, opmerkingen van gasten en gedetailleerde beoordelingen over gastvrijheid, locatie (indien van toepassing), betrouwbaarheid en waar voor je geld.

Gastvrijheid

Gasten vinden het fijn als ze het gevoel hebben dat er voor hen gezorgd wordt en dat ze welkom zijn. Doe je best om een aanbod van hoge kwaliteit aan te bieden en in te spelen op de wensen van je gasten.

  • Neem contact op nadat de boeking is bevestigd. Stuur een bericht naar gasten met de vraag naar hun voorkeuren, zodat je de service kunt personaliseren. Een cateraar kan vragen stellen over het soort evenement en eventuele voedselallergieën of dieetbeperkingen.
  • Deel essentiële informatie. Zorg dat gasten voorafgaand aan de service belangrijke informatie hebben, waaronder wie de service zal leveren: jij of een co‑host. Een fotograaf kan bijvoorbeeld de weersvoorspellingen en tips voor kleding delen.
  • Stel je in de plaats van de gast: sommige gasten zijn misschien voor het eerst in je stad of land. Ze hebben misschien wat extra hulp nodig om de weg te vinden of om lokale gebruiken te begrijpen. Communiceer op een respectvolle en behulpzame manier met een warme toon.
  • Zorg voor extra benodigdheden: bereid je goed voor op mogelijke problemen, bijvoorbeeld als gereedschap of apparatuur kapot gaat of een gast iets belangrijks is vergeten. Een personal trainer kan extra yogamatten meenemen.
  • Contacteer je gasten na de service: bedank gasten in een bericht en noem eventuele volgende stappen. Je kunt daarin zetten wanneer de foto's klaar zijn of het recept dat gasten erg lekker vonden.

Locatie

Als je een service aanbiedt in je bedrijf of in een openbare ruimte, vragen we gasten om de locatie te beoordelen. Een schoonheidsspecialiste kan een gezichtsbehandeling in het eigen salon geven of een fotograaf kan een fotoshoot in een park aanbieden. Gasten waarderen gezellige ruimtes die schoon en goed uitgerust zijn.

  • Comfort van gasten voorop: door een veilige en schone ruimte aan te bieden, kunnen gasten des te meer van de service genieten. Een massagetherapeut zorgt ervoor dat de spa er vlekkeloos uitziet, zodat gasten tijdens een deep tissue massage kunnen ontspannen.
  • Deel een routebeschrijving: geef duidelijk aan wat gasten van je locatie kunnen verwachten en waar jullie afspreken. Anticipeer op mogelijke problemen met parkeren en het openbaar vervoer. Voeg aankomstinstructies toe voor gedeelde ruimtes. Denk ook aan toegankelijkheidsvoorzieningen. Is de locatie van de fotoshoot bijvoorbeeld toegankelijk met een rolstoel? 

Gasten worden niet gevraagd om feedback te geven over de ruimte als je naar hun locatie komt.

Betrouwbaarheid

Gasten verwachten dat de host ervoor zorgt dat de service vlot verloopt. Dit betekent dat je duidelijke verwachtingen schept, op tijd en duidelijk communiceert en alles goed organiseert.

  • Maak van nauwkeurigheid je prioriteit: je beschrijvingen en foto's moeten precies weerspiegelen wat de service inhoudt. Haarstylisten kunnen de producten en technieken die ze gebruiken beschrijven en foto's toevoegen van de verschillende kapsels met opgestoken haar en vlechten die ze kunnen maken.
  • Reageer snel: geef op het tabblad Advertenties aan op welke tijdstippen je beschikbaar bent. Zet meldingen aan in de Airbnb-app en in de instellingen van je apparaat, zodat je meteen op berichten van gasten kunt reageren.
  • Plan vooruit: regel op voorhand alles wat je nodig hebt, zodat je service op tijd begint en eindigt. Koks kunnen van tevoren groenten snijden voor de soep die ze bij de gast thuis gaan koken.
  • Hulp inschakelen: Misschien wil je een co‑host of assistent om hulp vragen als je een grote groep krijgt of een complexere service aanbiedt. Je bent verplicht om gasten te laten weten wie je bij de service helpt. Doe dit vroeg genoeg zodat gasten nog kosteloos kunnen annuleren.
  • Kom op tijd: als je naar de gast toe gaat, zorg dan dat je de weg weet en houd rekening met het verkeer.
  • Respecteer de woning: als je de service verleent in iemands woning, dan laat je die plek achter zoals je die aantrof.

Prijs-kwaliteitverhouding

Gasten zoeken services met een uitzonderlijke prijs-kwaliteitverhouding. Bedenk hoe je jouw aanbod nog specialer en de prijs waard kunt maken.

  • Laat gasten kiezen: geef je gasten minstens drie verschillende tarieven voor je aanbod en zet zo een nieuwe stap richting je inkomstendoelen. Het is bijvoorbeeld gebruikelijk om basis-, standaard- en premium-tarieven te hanteren. In de VS kan een fotograaf bijvoorbeeld een fotoshoot van een half uur verzorgen voor minder dan $ 50 USD, een gepersonaliseerde fotoshoot voor tussen de $ 50 en 150 USD en een fotosessie voor het gezin voor meer dan $ 150 USD.
  • Personaliseer je aanbod: op Airbnb kun je met gasten communiceren via de berichtenfunctie en zo je aanbod en tarief aanpassen.
  • Zorg voor een geweldige service: gebruik hoogwaardige materialen en denk aan attente gebaren waardoor je aanbod niet alleen specialer wordt, maar je slaagkans als host ook toeneemt. Zo kan een schoonheidsspecialiste gasten na afloop een etherische olie geven.

Alle hosts, foto's en advertentiegegevens moeten voldoen aan de standaarden en vereisten voor Airbnb Services.

De informatie in dit artikel kan na publicatie gewijzigd zijn.

Airbnb
17 sep 2025
Was dit nuttig?