Je eerste vijfsterrenrecensie scoren
Beoordelingen en recensies worden op je advertentie gepost, zodat gasten kunnen beslissen of je service bij hen past. Positieve feedback van gasten helpt je om je merk op Airbnb op te bouwen en kan tot meer boekingen en hogere inkomsten leiden.
Zo werken recensies
Gasten worden na de service gevraagd om een recensie te schrijven. Hun feedback helpt je om een service van de hoogste kwaliteit aan te bieden. Gasten vragen we het volgende:
- Een algemene beoordeling: gasten beoordelen je service op een schaal van één tot vijf sterren. Het gemiddelde van de algemene beoordeling staat op je advertentie, in de zoekresultaten en op je profiel.
- Gedetailleerde beoordelingen: gasten geven meer specifieke feedback door jou en de service te beoordelen op gastvrijheid, betrouwbaarheid en prijs-kwaliteitverhouding. Als je een service aanbiedt in je bedrijf of in een openbare ruimte, zoals een haarstyling in je salon of een yogasessie op een strand, wordt je gast ook gevraagd om de locatie te beoordelen.
- Een openbare recensie: deze staat op je profiel en onder Recensies op je advertentie. Reageer je op de openbare recensie, dan komt je reactie eronder te staan.
- Een privébericht: deze feedback komt niet op je advertentie te staan, maar is alleen voor jou.
Zodra je je eerste drie recensies hebt gekregen, ontgrendel je Inzichten op basis van de feedback van gasten. Je vindt het tabblad Inzichten in het menu van de Airbnb-app.
Focus op kwaliteit
Met behulp van de tools voor hosts van Airbnb kun je de verwachtingen van gasten overtreffen.
Een geweldige service: denk na over hoe je je aanbod kunt personaliseren, zodat gasten het gevoel hebben dat ze welkom zijn en dat er voor hen gezorgd wordt.
- Op het tabblad Berichten kun je gasten naar hun voorkeuren vragen en op vragen reageren om een service op maat te bieden.
- Gebruik snelle reacties om eenvoudig een persoonlijk welkomstbericht na een boeking en een follow-upbericht na afloop van een service te versturen.
- Denk ook aan attente gebaren die je aanbod nog specialer maken.
Een soepel verloop: laat zien dat je betrouwbaar bent door je goed voor te bereiden, duidelijke verwachtingen te schetsen en snel op berichten van gasten te reageren, zowel voor als na elke service.
- Zorg ervoor dat alle benodigdheden op voorhand klaar liggen en dat je op tijd bij de gast bent als je daar hebt afgesproken. Gebruik je Airbnb-kalender om reistijd en voorbereidingstijd in te plannen tussen boekingen in.
- Maak standaardberichten die op bepaalde tijdstippen worden verstuurd. Plan bijvoorbeeld een bericht in een dag voor een service, zodat gasten weten wat ze kunnen verwachten.
- Zet meldingen aan in de Airbnb-app en in de instellingen van je apparaat om geen enkel bericht te missen.
- Als je een service verleent in iemands woning, laat de ruimte dan achter zoals je die aantrof.
Een goede prijs-kwaliteitverhouding: een concurrerende prijs is hierin een belangrijke factor. Op het tabblad Advertenties kun je prijzen instellen of kortingen toevoegen.
- Voeg ten minste drie aanbiedingen tegen verschillende tarieven toe om gasten meer opties te geven en je inkomstendoelen te helpen bereiken. Denk bijvoorbeeld aan een basis-, standaard- en premiumprijs.
- Overweeg om met een iets lager tarief te beginnen en dit later te verhogen nadat je een reputatie hebt opgebouwd op Airbnb met goede beoordelingen en positieve recensies.
- Voeg een tijdelijke korting, vroegboekkorting en korting voor grote groepen toe om gasten aan te trekken.
- Zoek op Airbnb en andere platforms naar services zoals die van jou om tarieven in de buurt te vergelijken en concurrerend te blijven.
Houd naast deze tips voor gastvrijheid ook Airbnb's Basisregels voor hosts en Veiligheidsbeleid voor hosts in gedachten. Daarin staat wat we van hosts verwachten voor veilige, hoogwaardige services.
Alle hosts, foto's en advertentiegegevens moeten voldoen aan de standaarden en vereisten voor Airbnb Services.
De informatie in dit artikel kan na publicatie gewijzigd zijn.