Navigeer voorwaarts om toegang te krijgen tot voorgestelde resultaten

    Een prijsstrategie instellen

    Krijg meer reserveringen en verhoog je inkomsten door het juiste tarief te kiezen.
    Door Airbnb op 1 dec. 2020
    3 min. leestijd
    Bijgewerkt op 13 mei 2021

    Samenvatting

    • Haal meer reserveringen voor een nieuwe advertentie binnen door een lagere prijs in te stellen.

    • Je kunt meer verdienen door voor bepaalde seizoenen, in het weekend en voor speciale evenementen of feestdagen een ander tarief in te stellen.

    • Bekijk ook de tips in onze uitgebreide handleiding om van je advertentie een succes te maken.

    Wat je financiële doelen ook zijn, je kunt niet zonder een slimme prijsstrategie. Maar er komt nogal wat bij kijken om de gewenste inkomsten te genereren, want de variabelen veranderen van dag tot dag en van week tot week. Hier volgen enkele nuttige inzichten, samen met een paar tools en tips om het proces te vereenvoudigen.

    Beeld je in dat je een gast bent

    De prijs is voor gasten een van de belangrijkste factoren bij het kiezen van een accommodatie. Je ruimte kan nog zo mooi zijn, maar als deze duurder is dan vergelijkbare accommodaties in de buurt, loop je waarschijnlijk reserveringen mis. Ook belangrijk om rekening mee te houden: de prijs je instelt is niet de uiteindelijke prijs die gasten betalen. Daarom moet je aan de hand van de servicekosten voor gasten, de extra kosten die je in rekening brengt (zoals schoonmaakkosten of kosten voor extra gasten) én plaatselijke belastingen een prijs bepalen die voor jou en je gasten werkt.

    Voer wat marktonderzoek uit

    Zoek eerst op Airbnb naar vergelijkbare ruimtes bij jou in de buurt en let daarbij op het volgende:

    • je woningtype (privékamer, gehele woning, enz.)
    • het aantal bedden/slaapkamers in je accommodatie
    • het aantal gasten dat je kunt ontvangen
    • de beschikbare voorzieningen

    Bekijk vooral ook verschillende datums in de toekomst. Advertenties met een concurrerend tarief worden meestal snel gereserveerd. Maak dus niet de fout om je eigen accommodatie te vergelijken met accommodaties die de komende twee weken nog beschikbaar zijn: die zijn hoogstwaarschijnlijk niet gereserveerd omdat de prijs te hoog is. Als je ver genoeg vooruitkijkt, kom je er ook achter welke prijzen andere hosts bij jou in de buurt hanteren voor een bepaald seizoen, het weekend en speciale evenementen of feestdagen.

    Hou rekening met je locatie en voorzieningen

    Denk eraan dat de dingen die je in je tarief verwerkt niet altijd vanzelfsprekend zijn voor de gasten. De veiligheid en schoonheid van je buurt betekenen bijvoorbeeld niets voor iemand die je stad niet kent, dus zorg ervoor om ze in je advertentie te vermelden. Aspecten van je geweldige gastvrijheid, zoals een ontbijt of welkomstmand vol lekkernijen, kunnen je ook helpen bij het garanderen van een hogere prijs, maar je moet ze echt heel duidelijk aan bod laten komen in je advertentie en foto's.

    Val op door je tarief

    "Als je net begint, is een concurrerend tarief een slimme zet", aldus host Ros uit Durban in Zuid-Afrika. Gasten reserveren niet snel een accommodatie die nog geen recensie heeft, dus een lager tarief is een goede manier om als beginnende host gasten aan te trekken. Zodra je een paar positieve recensies hebt binnengehaald, kun je je tarief verhogen op basis van de vraag in jouw omgeving. Een concurrerend tarief kan er ook voor zorgen dat je advertentie hoger in de zoekresultaten komt te staan.

    Gebruik de tool voor Slimme Tarieven

    Heb je het niet zo op giswerk? Dan kun je Slimme Tarieven inschakelen. Deze tarieftool van Airbnb houdt rekening met meer dan 70 verschillende factoren (en de grenzen die jij zelf instelt) om de beste prijs te bepalen voor elke beschikbare nacht op je kalender. Je tarieven worden automatisch bijgewerkt, afhankelijk van zaken als:

    • Aanlooptijd: tijd tot de dag van aankomst.
    • Populariteit van je buurt: het aantal mensen dat op zoek is naar een accommodatie in jouw omgeving.
    • Seizoen: voorspelbare seizoensgebonden veranderingen in de vraag naar accommodaties in jouw omgeving.
    • Populariteit van je advertentie: hoe vaak je advertentie wordt bekeken en gereserveerd.
    • Recensiegeschiedenis: het aantal positieve recensies na afloop van een verblijf.

    Als je zeker wilt weten dat de prijs van je accommodatie altijd aan je verwachtingen voldoet, moet je bij Slimme Tarieven een minimumtarief per nacht instellen. Je tarief is dan nooit lager dan die ondergrens. Mocht je op een gegeven moment toch niet helemaal tevreden zijn over het tarief dat door de tool is ingesteld, dan stel je in je kalender gewoon een ander tarief in.

    Bekijk wat voor jou het beste werkt

    Er is misschien wat oefening voor nodig om je tarieven precies goed te krijgen. Wees flexibel en blijf gefocust op de tevredenheid van gasten, want meer positieve recensies kunnen alleen maar goed voor je uitpakken.

    De informatie in dit artikel kan na publicatie gewijzigd zijn.

    Samenvatting

    • Haal meer reserveringen voor een nieuwe advertentie binnen door een lagere prijs in te stellen.

    • Je kunt meer verdienen door voor bepaalde seizoenen, in het weekend en voor speciale evenementen of feestdagen een ander tarief in te stellen.

    • Bekijk ook de tips in onze uitgebreide handleiding om van je advertentie een succes te maken.
    Airbnb
    1 dec. 2020
    Was dit nuttig?