Deze content is niet beschikbaar in de door jou gekozen taal. We hebben de taal gekozen die er het dichtst bij in de buurt komt.

Een prijsstrategie instellen

Met de juiste prijs kun je gasten aantrekken en je inkomsten op Airbnb verhogen.
Door Airbnb op 1 dec. 2020
3 min. lezen
Bijgewerkt op 20 nov. 2023

Gasten kijken vooral naar de prijs als ze op zoek zijn naar een accommodatie. Je ruimte kan nog zo geweldig zijn, maar als deze duurder is dan vergelijkbare accommodaties in de buurt, loop je waarschijnlijk reserveringen mis.

Advertenties met prijzen die in 2022 vier keer werden bijgewerkt hadden ruim 30% meer geboekte nachten dan advertenties die onveranderd bleven.* Met deze tips kun je een prijsstrategie uitstippelen die bij jou past.

Kijken wat je collega's in de buurt doen

Gebruik je kalender om de gemiddelde prijzen van vergelijkbare accommodaties in de buurt weer te geven op een kaart van jouw regio. Je kunt kiezen of je geboekte of niet-geboekte accommodaties wilt bekijken.

Zo kun je tarieven op de kaart vergelijken:

  • Selecteer een datum of een datumbereik van maximaal 31 nachten.

  • Tik of klik op je nachttarief en vervolgens op de knop met een locatiepin met de woorden 'Vergelijkbare advertenties' en een prijsbereik.

De prijzen op de kaart weerspiegelen de gemiddelde geboekte of niet-geboekte prijs van elke accommodatie voor de geselecteerde datums. Aan de hand van de locatie, grootte, kenmerken, voorzieningen, beoordelingen en andere accommodaties waar gasten interesse in getoond hebben, bepalen we of een accommodatie vergelijkbaar is.

Voor de beste prijs-kwaliteitsverhouding gaan

Als je weet wat je gasten betalen, kun je de beste prijs-kwaliteitsverhouding bieden en je doelen qua inkomsten beter bijhouden. De totaalprijs is inclusief je nachttarief, eventuele extra kosten (voor schoonmaak, extra gasten of huisdieren), de servicekosten van Airbnb en belastingen.

Concurrerende tarieven kunnen ervoor zorgen dat je advertentie opvalt en hoger in de zoekresultaten komt te staan. Het algoritme kijkt naar de totaalprijs en de kwaliteit van een accommodatie ten opzichte van vergelijkbare accommodaties in de buurt.

Sommige kosten die je in je tarief verwerkt zijn niet altijd vanzelfsprekend voor gasten. Bied je je gasten extra's aan, zoals een uitgebreid ontbijt, luxe toiletartikelen of streamingdiensten? Zet dat in je advertentiebeschrijving zodat gasten weten dat ze waar voor hun geld krijgen.

Korting en aanbiedingen overwegen

Met kortingen en promoties kun je, onder bepaalde omstandigheden, lagere prijzen aanbieden zonder het normale nachttarief te wijzigen. Dit kan in allerlei situaties van pas komen, bijvoorbeeld als je je eerste gasten nog moet verwelkomen of bij een langer verblijf.

  • Nieuwe advertenties: Je kunt voor nieuwe advertenties je eerste drie gasten verleiden om bij je te boeken door 20% korting op je nachttarief te geven. Uit gegevens van Airbnb blijkt dat hosts die dit aanbieden tijdens de eerste 30 dagen dat een advertentie actief is, sneller hun eerste boeking krijgen.

  • Langere verblijven: Het aanbieden van week- en maandkortingen kan leiden tot een hogere bezettingsgraad, minder wisseling van gasten en minder werk voor jou. Van de geboekte nachten op Airbnb in 2022 bestond 46% uit boekingen van een week of langer.

Je kunt de kortingen en promoties voor je accommodatie vanuit je kalender instellen.

* Gebaseerd op accommodaties wereldwijd (behalve China, Wit-Rusland, Rusland en Oekraïne) die tussen januari en december 2022 voor één of meer nachten beschikbaar waren en waarvoor Slimme Tarieven niet aan stond. Andere factoren zijn ook van invloed op het aantal geboekte nachten.

De informatie in dit artikel kan na publicatie gewijzigd zijn.

Airbnb
1 dec. 2020
Was dit nuttig?