Je prijsstrategie bepalen
Als je bepaalde inkomsten voor ogen hebt en de concurrentie een stap voor wilt blijven, is het een goed idee om geregeld je prijzen en beschikbaarheid te controleren. Hieronder volgen een paar tips voor je prijsstrategie.
Regelmatig controleren
Je moet een paar zaken prioriteit geven als je je prijzen en beschikbaarheid instelt.
- Meer nachten vrijgeven: Hierdoor verschijnt je advertentie in meer zoekresultaten. Als er datums geblokkeerd worden door je instellingen, krijg je tips om die alsnog beschikbaar te maken. Is je minimale verblijfsduur bijvoorbeeld vijf nachten en je hebt vier niet-geboekte nachten tussen twee boekingen, dan krijg je de tip om je minimumverblijf voor die nachten te verlagen.
- Je beschikbaarheidsinstellingen bijwerken: Dan kun je gasten ontvangen wanneer het jou uitkomt. Je past eenvoudig je verblijfsduur, kennisgeving vooraf, voorbereidingstijd en meer aan.
- Prijstips en vergelijkbare accommodaties checken: Met deze tools stel je concurrerende prijzen in voor verschillende dagen, seizoenen en speciale evenementen. Gebruik je Slimme tarieven, dan krijg je geen prijstips of vergelijkbare accommodaties te zien.
"Ik kijk geregeld naar vergelijkbare accommodaties om te controleren of mijn eigen tarieven niet te hoog of te laag zijn. Op die manier probeer ik op het ideale tarief uit te komen", zegt Superhost Karen uit Nelson, Canada.
Neem de totaalprijs voor gasten als uitgangspunt als je je tarieven aanpast, want daar zijn ook je eventuele toeslagen in opgenomen.
Voorbereiden op rustigere periodes
Zelfs de populairste accommodaties kennen rustige periodes met minder boekingen. Dit zijn een paar manieren om je advertentie te laten opvallen.
- Korting geven: met een week- of maandkorting krijg je mogelijk meer boekingen. Bovendien hoef je je ruimte dan minder vaak op nieuwe gasten voor te bereiden. Een lastminute-korting is interessant voor gasten die één tot 28 dagen voor aankomst boeken.
- De buffertijd verkorten: gasten dichter bij aankomst laten boeken, kan je helpen om meer boekingen aan te trekken. Afhankelijk van hoeveel voorbereidingstijd je nodig hebt, zou je boekingen voor dezelfde dag kunnen toestaan.
- Kortere verblijven toestaan: een kortere minimale verblijfsduur is interessant voor gasten die een kort uitstapje willen boeken. Je kunt een minimumaantal nachten instellen op basis van de dag van aankomst.
"Het aantal kortere verblijven is duidelijk toegenomen", zegt Superhost Jimmy uit Palm Springs, Californië. "Dat zijn lastminute-boekingen van mensen die er zomaar even tussenuit willen. Voor hen voelt twee daagjes weg echt als vakantie. Kennelijk spreekt het gasten aan dat ze op korte termijn kunnen boeken."
Drukkere periodes maximaliseren
Op Airbnb vind je diverse tools waarmee je optimaal van een drukke periode profiteert. Dit zijn een paar van de mogelijkheden:
- Houd rekening met feestdagen en speciale evenementen: werk je beschikbaarheid en prijzen bij voor grote concerten, festivals of (sport)evenementen, zodat je meer boekingen en inkomsten krijgt. De meeste feestdagen en grote evenementen in jouw regio staan in je kalender.
- Vroegboekkorting instellen: verlaag je prijs voor boekingen die één tot 24 maanden van tevoren worden gemaakt om gasten aan te trekken die vooruit plannen.
- Je beschikbaarheidsvenster uitbreiden: als je meer dan de minimale drie maanden vooruit je beschikbaarheid aangeeft, verschijnt je advertentie in meer zoekresultaten. Je kunt je kalender tot twee jaar van tevoren openen.
"Soms boeken mensen al een jaar van tevoren voor de zomervakantie en een half jaar van tevoren voor kerst", zegt Superhost Anne uit het Spaanse Tarragona. "Mensen die ruim op voorhand boeken, annuleren meestal niet. Dat vind ik een pluspunt, want dan weet je wat je kunt verwachten."
Je hebt altijd controle over je tarieven en andere instellingen. Je resultaten kunnen variëren.
Hosts werden betaald voor de interviews.
De informatie in dit artikel kan na publicatie gewijzigd zijn.