Een prijsstrategie uitstippelen

Pas je beschikbaarheid aan en geef korting om in te spelen op de vraag.
Door Airbnb op 1 dec 2020
Bijgewerkt op 9 jan 2025
Een prijsstrategie uitstippelen
Concurrerende tarieven
Een prijsstrategie uitstippelen

Door je prijs routinematig te herzien, kun je concurrerend blijven. Hieronder volgen een paar tips om je prijsstrategie uit te werken.

Goed om regelmatig te doen

Bedenk eerst hoe vaak je je tarief wilt controleren en bijstellen. Daarna doe je volgens dat schema het volgende:

  • Meer nachten vrijgeven: deblokkeer alle nachten in je kalender waarvan je zeker weet dat je ze kunt verhuren. Hierdoor verschijnt je advertentie in meer zoekresultaten en kun je je inkomsten verhogen.
  • De reisduur aanpassen: let op hiaten tussen boekingen. Als die periodes korter zijn dan je minimale verblijfsduur, kan niemand die nachten boeken. Stel voor die specifieke datums een kortere minimale verblijfsduur in, zodat de kans groter is op een volgeboekte kalender.
  • Gelijkaardige accommodaties vergelijken: als je de prijzen van geboekte en niet-geboekte woningen bij jou in de buurt bekijkt, kun je een concurrerende prijs instellen.

"Ik kijk geregeld naar vergelijkbare accommodaties om te controleren of mijn eigen tarieven niet te hoog of te laag zijn. Op die manier probeer ik op het ideale tarief uit te komen", aldus Superhost Karen uit Nelson, Canada.

Je kunt ook altijd Slimme tarieven aanzetten, zodat je tarief automatisch aan de lokale vraag aangepast wordt. Deze tool is vooral handig als je een optimaal tarief wilt hanteren, maar daar niet constant bovenop wilt zitten.

Voorbereiding op rustige periodes

Zelfs de populairste accommodaties kennen rustige periodes met minder boekingen. Hieronder staan een paar tips om je advertentie te laten opvallen voordat het laagseizoen begint.

  • Korting geven: met een korting op week- en langere verblijven krijg je mogelijk meer boekingen. Bovendien hoef je je plek dan minder vaak op nieuwe gasten voor te bereiden. En een lastminute-korting is interessant voor gasten die één tot 28 dagen voor aankomst boeken.
  • De buffertijd verkorten: gasten dichter bij aankomst laten boeken, kan je helpen om meer boekingen aan te trekken. Als de voorbereiding op nieuwe gasten niet veel tijd kost, zou je zelfs boekingen voor dezelfde dag kunnen toestaan.
  • Kortere verblijven toestaan: een kortere minimale verblijfsduur is interessant voor gasten die een kort verblijf willen boeken. Je kunt de minimale verblijfsduur variëren per dag van de week.

"Het aantal kortere verblijven is duidelijk toegenomen", zegt Superhost Jimmy uit Palm Springs, Californië. "Dat zijn lastminute-boekingen van mensen die er zomaar even tussenuit willen. Voor hen voelt twee daagjes weg echt als vakantie. Kennelijk spreekt het gasten aan dat ze op korte termijn kunnen boeken."

Voorbereiding op drukke periodes

Op Airbnb vind je diverse tools waarmee je optimaal van een drukke periode profiteert. Dit zijn een paar van de mogelijkheden:

  • Vroegboekkorting instellen: als je korting geeft wanneer je accommodatie één tot 24 maanden op voorhand geboekt wordt, is dat interessant voor gasten die graag vooruit plannen. Bij een korting van 3% of meer zien gasten een speciale vermelding in de zoekresultaten en op je advertentiepagina. Je kortingsprijs staat naast je oorspronkelijke prijs (die is doorgestreept).
  • Eigen promotie instellen: een promotie is een goede manier om voor bepaalde periodes meer boekingen binnen te halen. Bij een korting van 15% of meer krijgen gasten een speciale vermelding te zien op je advertentiepagina en in de zoekresultaten. Voor dit soort promoties gelden wel een paar voorwaarden. Zo moet je in het afgelopen jaar minimaal één boeking hebben gehad.
  • Je beschikbaarheid vergroten: je kunt je kalender tot twee jaar op voorhand vrijgeven. Je advertentie verschijnt daardoor in meer zoekresultaten. Als er in een bepaalde periode minder accommodaties beschikbaar zijn, is die lijst met zoekresultaten ook nog eens een stuk korter.

"Soms boeken mensen al een jaar op voorhand voor de zomervakantie en een half jaar op voorhand voor kerst", zegt Superhost Anne uit het Spaanse Tarragona. "Mensen die ruim op voorhand boeken, annuleren meestal niet. Dat vind ik een pluspunt, want dan weet je wat je kunt verwachten."

Je hebt altijd controle over je tarieven en andere instellingen. Je resultaten kunnen variëren.

Hosts werden betaald voor de interviews.

De informatie in dit artikel kan na publicatie gewijzigd zijn.

Een prijsstrategie uitstippelen
Concurrerende tarieven
Een prijsstrategie uitstippelen
Airbnb
1 dec 2020
Was dit nuttig?