Je accommodatie en gasten voorbereiden op bosbranden

Zorg dat jij en je gasten weten wat je bij een noodsituatie moet doen.
Door Airbnb op 5 aug 2022
Bijgewerkt op 8 aug 2024

In de hele wereld hebben hosts en gasten te maken met recordaantallen bosbranden. Daarom is het extra belangrijk dat je een plan hebt om jezelf, je gasten en je accommodatie in het geval van een bosbrand te beschermen.

Bij Airbnb nemen we de veiligheid van jou en van je gasten heel serieus. In het kader van onze pas gelanceerde Trust & Safety Advisory Coalition delen we in samenwerking met de International Association of Fire Chiefs (IAFC) informatie over de preventie van bosbranden. Daarmee kun jij je accommodatie beter beschermen én je gasten van belangrijke informatie voor noodsituaties voorzien.

Wat jij kunt doen om het risico op bosbranden te verminderen

Het is sowieso verstandig om een plan te maken voor het geval er in je omgeving bosbranden ontstaan. Het programmaReady, Set, Go! van de IAFC is een nuttige informatiebron vol tips over de preventie van bosbranden. Hoewel dit een Amerikaans programma is, kunnen de tips over de hele wereld van pas komen.

Een paar voorbeelden:

  • Haal verwilderde planten en struiken binnen een straal van negen meter rondom je huis, garage en andere gebouwen op je erf weg om een verdedigingsbuffer te creëren.
  • Omring de fundamenten van je huis in een straal van 1,5 meter met harde materialen als beton, steen of tegels.
  • Kies voor de beplanting dicht bij het huis voor brandbestendige, laag groeiende en kruidachtige planten en struiken.
  • Haal laag hangende takken weg om een buffer van minstens twee meter te creëren tussen gras, struikgewas en bomen.

Om goed op de hoogte te blijven, kun je je aanmelden voor noodmeldingen in het gebied waar je accommodatie zich bevindt. Je vindt deze meestal op de website van de gemeente of provincie. Zo weet je altijd wat er gaande is, ook als je niet in de buurt van je gasten bent.

Je gasten informeren over de preventie van bosbranden

Gasten zijn misschien afkomstig uit een streek waar bosbranden niet voorkomen en zijn zich dan waarschijnlijk niet bewust van de risico's. Het is bovendien jouw taak om gasten goed te informeren.

Volg deze tips uit Ready, Set, Go!:

  • Voeg basisinformatie over de gevolgen van bosbranden in je omgeving toe aan je huisregels. Gasten weten dan van tevoren dat er bosbranden kunnen ontstaan.
  • Zorg dat er op een goed zichtbare plek een lijst met noodnummers ligt of hangt, zoals op de koelkast of op de salontafel.
  • Vermeld de gangbare naam van de wijk of de streek (bijvoorbeeld de wijk Mulwood in Calabasas, Californië). Je kunt dit in je Huisregels en in de lijst met noodnummers zetten.
  • Geef je gasten een kaart van het gebied waarop je accommodatie, de nabijgelegen wegen, meerdere evacuatieroutes en mogelijke schuilplaatsen duidelijk staan aangegeven.
  • Spoor gasten aan om zich aan te melden voor lokale noodmeldingen en het nieuws te volgen, ook als er op dit moment geen bosbrand is in de buurt van je accommodatie.
  • Leg gasten uit dat ze ook mogen vertrekken als er (nog) geen sprake is van een officiële evacuatie. Zeker als ze het gebied niet kennen, moeten ze hier ruimschoots de tijd voor nemen.

Wil je nog beter voorbereid zijn op bosbranden? Neem dan contact op met de lokale brandweer. In de VS kun je ook Ready, Set, Go! raadplegen om meer te weten te komen over bosbranden en een actieplan op te stellen.

Annuleringen afhandelen

In de annuleringsvoorwaarden van je accommodatie staat hoeveel restitutie een gast krijgt bij annulering, tenzij jij en je gast daar andere afspraken over maken. Als een boeking niet kan doorgaan vanwege een ingrijpende gebeurtenis bij de accommodatie, dan is het Beleid bij ingrijpende gebeurtenissen van Airbnb mogelijk van toepassing.

Onder het Beleid bij ingrijpende gebeurtenissen kun je een boeking annuleren zonder kosten of andere nadelige gevolgen. De kalender van de advertentie wordt dan voor de betreffende datums geblokkeerd. Gasten met getroffen boekingen kunnen ook annuleren en krijgen dan volledige restitutie. Als jij of je gasten een boeking annuleren die onder het beleid valt, krijg je niet uitbetaald.

De informatie in dit artikel kan na publicatie gewijzigd zijn.
Airbnb
5 aug 2022
Was dit nuttig?