De advertentie van een host laten opvallen
Als host weet je inmiddels hoe je een goede advertentie maakt, dus deel die kennis. Stel met de host een nieuwe advertentie op of werk samen de huidige advertentie van de host bij.
Gasten beslissen meestal op basis van de foto's, de beschrijving en de recensies van andere gasten of ze een accommodatie wel of niet boeken.*Ga daar dus in eerste instantie mee aan de slag en daarna met de voorzieningen en de tarieven. Op die manier vergroot je de kans op boekingen.
Foto's
Uit onderzoek onder gebruikers is gebleken dat goede foto's doorslaggevend kunnen zijn om voor een bepaalde accommodatie te kiezen. Als de host geen recente professionele foto's van de accommodatie heeft, vertel dan hoe belangrijk goede foto's zijn en raad aan om een fotograaf onder de arm te nemen of het programma voor professionele fotografie van Airbnb te gebruiken.
Advertentiebeschrijving
Nog iets wat elke host moet weten: een goede beschrijving is essentieel als je veel boekingen wilt krijgen. Co‑host Jimmy uit Palm Springs, Californië, zegt dat elke advertentiebeschrijving verder kan worden bijgeschaafd. Daarom biedt hij altijd aan om hosts te helpen met hun beschrijving.
"Ik houd het vooral bij de feiten", vertelt Jimmy. "Je hebt een zoutwaterzwembad of niet. Het terrein is privé of niet. Bijvoeglijke naamwoorden drukken meestal een gevoel uit en zijn dus per definitie subjectief. Voor een goede beschrijving kun je die dus gewoon weglaten. Met feiten schets je het juiste plaatje."
Voorzieningen
Gasten filteren vaak op bepaalde voorzieningen, zodat ze alleen relevante advertenties te zien krijgen. De populairste voorzieningen zijn een zwembad, wifi, gratis parkeergelegenheid, een keuken, een bubbelbad, airconditioning, een wasmachine en zelf inchecken.**
Sta eens stil bij wat er goed was aan de accommodaties die jij hebt verhuurd en vertel andere hosts daarover. Een paar voorbeelden:
- Zeggen dat het verstandig is om te controleren of alle aangeboden voorzieningen daadwerkelijk in de accommodatie aanwezig zijn.
- Uitleggen wat de meerwaarde van extra of kwalitatief betere voorzieningen is, zoals snelle wifi of een slim slot.
- Vertellen hoe gasten van andere accommodaties onder jouw beheer hebben gereageerd op betere voorzieningen.
- Samen met andere hosts de aanwezige veiligheids- en toegankelijkheidsvoorzieningen bekijken om goede aanvullingen te vinden.
Prijsstrategie
Hosts weten soms nog niet welke tarieven ze moeten hanteren. Jij kunt ze daarbij helpen door te putten uit je eigen kennis over de desbetreffende buurt en ze te wijzen op de prijstools van Airbnb. Strategieën die je zou kunnen aanraden:
- een week- of maandkorting aanbieden;
- de schoonmaakkosten of de toeslag voor huisdieren verlagen of verwijderen;
- de prijs per nacht aanpassen aan het seizoen.
Bespreek samen wat de beste aanpak is en in hoeverre jij daar iets over te zeggen hebt. Dominic is co‑host in het Engelse Cornwall en stelt altijd voor om de prijs per nacht voortdurend aan te passen.
"Ik kijk eens per veertien dagen en soms wekelijks hoe de accommodaties het doen", vertelt hij. Als een accommodatie steeds meteen volgeboekt is, weet je dat je de prijs iets kunt verhogen. Trekt de advertentie wel veel publiek, maar volgen er geen boekingen? Dan is de prijs waarschijnlijk te hoog."
Recensies van gasten
Veel gasten lezen de recensies om een geschikte accommodatie te vinden. Leg uit dat een goede reactie op een recensie heel belangrijk is. Daarmee kun je als host laten zien dat je je gasten een aangenaam verblijf wilt bezorgen en openstaat voor suggesties.
Bepaal samen wie op de recensies van gasten reageert. Als de host dit liever zelf afhandelt, kun je voorbeelden geven van hoe je zelf op verschillende soorten feedback zou reageren.
- Gasten bedanken: "Bedankt voor je recensie. Fijn dat je de tijd hebt genomen om iets over je verblijf te vertellen."
- Verbeteringen aankaarten: "Wat jammer dat de bedden ongemakkelijk waren. Een goede nachtrust is belangrijk, dus op elk bed ligt nu ook een topmatras."
"Ik verwacht niet dat een host alleen maar toprecensies heeft", zegt Andrew, een gast die ook Superhost is in Berlijn. "Hosts die kritische feedback serieus nemen, hebben bij mij juist een streepje voor."
Denk eraan dat je de advertentiebeschrijving en foto's bijwerkt wanneer jij of de host verbeteringen aanbrengt aan de accommodatie.
*Volgens onderzoek dat Airbnb in november en december 2023 heeft uitgevoerd onder bijna 7.000 gasten in Australië, Brazilië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Mexico, Zuid-Korea, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.
**Volgens interne gegevens van Airbnb over de voorzieningen waar wereldwijd het meest naar gezocht is tussen 1 januari en 30 juni 2024.
Het Netwerk van co‑hosts is momenteel beschikbaar in Australië, Frankrijk, Duitsland, Italië, Japan, Mexico, Zuid-Korea, Spanje, het Verenigd Koninkrijk (mogelijk gemaakt door Airbnb Global Services), Canada, de Verenigde Staten (mogelijk gemaakt door Airbnb Living LLC) en Brazilië (mogelijk gemaakt door Airbnb Plataforma Digital Ltda).
De informatie in dit artikel kan na publicatie gewijzigd zijn.