Navigeer voorwaarts om toegang te krijgen tot voorgestelde resultaten

    Tips voor het verbeteren van je positie in de zoekresultaten van Airbnb

    Werk je advertentie bij, zodat meer gasten je ruimte kunnen ontdekken.
    Door Airbnb op 11 mei 2022
    3 min. leestijd
    Bijgewerkt op 11 mei 2022

    Samenvatting

    • De positie van een advertentie in de zoekresultaten wordt door allerlei factoren bepaald.

    • Hanteer scherpe prijzen, accepteer meer reserveringen en doe je best om Superhost te worden voor een betere positie in de zoekresultaten.

    Je hebt een prachtige advertentie gemaakt en gepubliceerd, en nu wil je dat die bij mensen onder de aandacht gebracht wordt. Hoe vinden ze je advertentie? Er zijn allerlei ruimtes beschikbaar in jouw omgeving, maar welke daarvan worden door het algoritme van Airbnb hoger in de zoekresultaten geplaatst en waarom? Wat kun jij doen om de positie van jouw advertentie te beïnvloeden? In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten.

    Alles over de zoekfunctie van Airbnb

    Het zoekalgoritme van Airbnb bepaalt op basis van allerlei factoren de volgorde van advertenties in de zoekresultaten. Het doel is dat gasten snel ruimtes vinden die bij hun wensen aansluiten.

    De aanbevelingen van het algoritme zijn gebaseerd op de miljoenen zoekopdrachten die in het verleden tot reserveringen hebben geleid. Het algoritme houdt ook rekening met specifieke informatie die door de gast is verstrekt, zoals de gewenste bestemming, eerdere reizen en opgeslagen advertenties. Niet alle factoren zijn hiervoor even belangrijk en een luxe ruimte of onovertroffen locatie is geen vereiste om hoog in de zoekresultaten te verschijnen.

    Vier tips voor meer zichtbaarheid

    1. Verbeter je advertentie
    Het algoritme van Airbnb kijkt naar hoe gasten omgaan met je advertentie, wanneer gasten contact met je proberen op te nemen vanaf je advertentiepagina en of gasten je advertentie aan hun favorieten toevoegen.

    We raden het volgende aan om interesse van gasten te wekken:

    2. Hanteer scherpe prijzen
    Het algoritme van Airbnb houdt rekening met je totaalprijs exclusief belasting, maar met inbegrip van eventuele kortingen of toeslagen, en vergelijkt deze met de prijzen van vergelijkbare ruimtes in je omgeving. Door een concurrerende prijs in te stellen kan je positie verbeteren, omdat advertenties met de beste prijs-kwaliteitsverhouding in een regio meestal hoger in de zoekresultaten verschijnen.

    Zo pas je je prijs aan

    Tip: als je binnen 24 uur op een aanvraag reageert, kan dat tot een hogere positie in de zoekresultaten leiden

    3. Zorg voor extra beschikbaarheid
    De beschikbaarheid van je accommodatie, je responstijden op informatieverzoeken en hoe vaak je reserveringen accepteert, zijn belangrijke factoren voor het algoritme van Airbnb. Hoe meer datums om uit te kiezen, hoe groter de kans dat je accommodatie aan de zoekcriteria van een gast voldoet en je advertentie in de zoekresultaten verschijnt.

    Andere dingen die je kunt doen:

    • Reageer binnen 24 uur op aanvragen om je positie in de zoekresultaten te verbeteren.
    • Probeer te voorkomen dat je herhaaldelijk reserveringsaanvragen afwijst. Hoewel je er soms niet aan ontkomt om een reservering te weigeren, kan dit een negatieve invloed hebben op je positie in de zoekresultaten als je dit regelmatig doet. Voor gasten is het immers heel vervelend als hun reserveringsaanvraag geweigerd wordt.
    • Zet Direct Reserveren aan, zodat je advertentie getoond wordt wanneer gasten zoeken naar accommodaties in jouw omgeving die direct gereserveerd kunnen worden. Omdat een reservering dan automatisch en gelijk geaccepteerd wordt, kan Direct Reserveren ook je positie verbeteren.
    • Probeer reserveringen niet te annuleren nadat je die hebt bevestigd. Dit kan een negatieve invloed hebben op je positie in de zoekresultaten.

    Zo schakel je Direct Reserveren in

    4. Word een Superhost
    Het algoritme van Airbnb houdt er rekening mee of je een Superhost bent, of dat je aan een of meer van de vereisten voldoet om er een te worden. Als je accommodatie bijvoorbeeld regelmatig wordt gereserveerd en positieve beoordelingen en recensies van gasten krijgt, is dat positief voor de positie van je advertentie in de zoekresultaten. Daarnaast kunnen gasten de zoekresultaten filteren om alleen advertenties van Superhosts te zien. Over het algemeen doet je advertentie het na verloop van tijd beter wanneer jouw gastvrijheid van hoog niveau is.

    Zo word je een Superhost

    Samenvatting

    • De positie van een advertentie in de zoekresultaten wordt door allerlei factoren bepaald.

    • Hanteer scherpe prijzen, accepteer meer reserveringen en doe je best om Superhost te worden voor een betere positie in de zoekresultaten.

    Airbnb
    11 mei 2022
    Was dit nuttig?