Navigeer voorwaarts om toegang te krijgen tot voorgestelde resultaten

    Hoe je met een slechte recensie omgaat en wat je kunt leren

    Lees ook hoe je productief kunt reageren op negatieve recensies.
    Door Airbnb op 4 mei 2021
    3 min. leestijd
    Bijgewerkt op 4 mei 2021

    Samenvatting

    • Aan de hand van de feedback in een negatieve recensie kun je je ruimte verbeteren.

    • Door regelmatig met gasten te communiceren vermijd je slechte recensies mogelijk helemaal.

      • Op een opbouwende manier reageren op recensies laat potentiële gasten zien dat je hun ervaring belangrijk vindt.

      Zelfs de meest gastvrije host krijgt wel eens een slechte recensie, dus geen zorgen als jou dat overkomt, want een negatieve recensie kan heel nuttig zijn. Alles valt of staat met hoe je met die situatie omgaat, zodat jij als host kan groeien.

      Feedback gebruiken voor verbetering

      Hoewel het misschien niet altijd zo voelt, heb je echt wat aan feedback.

      • Net als vele tophosts kun je aan de hand van opbouwende feedback continu je routine als host verbeteren en de puntjes op je accommodatie zetten.
      • Misschien maak je wel iets belangrijks op uit een negatieve recensie. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat je ruimte 's nachts heel koud is.
      • Je kunt je ruimte verbeteren door iets met de informatie in negatieve recensies te doen. Zegt een gast dat er niet genoeg handdoeken waren? Voeg er een paar toe. Ook kun je betere foto's van je krakende, oude woning maken als steeds blijkt dat gasten de verkeerde verwachtingen hebben.

      Gasten voelen zich gehoord als je vaak communiceert

      Hoewel het geen garantie is, kun je door regelmatig contact met je gasten voor zorgen dat je geen slechte recensie krijgt.

      '"Peil tijdens een verblijf regelmatig even hoe het gaat en of je gasten iets nodig hebben", adviseert Superhost Omar uit Mexico-Stad. Denk ook aan deze tips:

      • Als je vaak even van je laat horen, kunnen gasten het makkelijker aangeven als er iets is. Ook laat het gasten zien dat je het belangrijk vindt dat ze het naar hun zin hebben.
      • Je kunt onze tool voor standaardberichten gebruiken om op belangrijke momenten automatisch contact te leggen met gasten, zoals direct na het reserveren en bij aankomst en vertrek.

      Recensies scheppen vertrouwen tussen jou en je gasten

      Recensies geven vertrouwen in de community en zelfs slechte recensies kunnen de bouwstenen vormen van jouw onderneming.

      • Het is slim om elke recensie te lezen en ook de privéfeedback die gasten voor je achterlaten, waarin tips kunnen staan die ze jou nog wilden meegeven.
      • Positieve recensies geven potentiële gasten een beeld van jouw geweldige manier van verhuren.
      • Aan de hand van opbouwende kritiek kun je voorzieningen verbeteren, de aankomstprocedure veranderen of je advertentiebeschrijving nauwkeuriger maken.
      • Met een duidelijke en specifieke advertentiebeschrijving schets je voor toekomstige gasten de juiste verwachtingen.
      Peil tijdens een verblijf regelmatig even hoe het gaat en of je gasten iets nodig hebben.
      Superhost Omar

      Vriendelijk en openbaar reageren op recensies

      Als een recensie oneerlijk aanvoelt, kan het helpen om op een vriendelijke toon openbaar te reageren.

      • Gasten hebben ons laten weten dat ze eerder overstag gaan en een ruimte reserveren, wanneer ze zien dat de host op feedback reageert en betrokken lijkt bij de gast.
      • Je kunt binnen 30 dagen reageren op recensies die anderen voor je hebben achtergelaten, maar meestal kun je deze niet verwijderen.*
      • Laat blijken dat je de feedback gelezen hebt en vergeet niet je gast te bedanken.
      • Je kunt ook aanvullende informatie en jouw kijk op de zaak geven of vertellen dat je iets met die feedback gaat doen.
      • Deel bijvoorbeeld wat je hebt gedaan om je ruimte aan te passen of te verbeteren om toekomstige gasten gerust te stellen.
      • Hoewel het verleidelijk kan zijn, is het belangrijk om niet defensief of op een vijandige toon te reageren.

      Niemand wil een slechte recensie, maar als je er toch een krijgt, reserveren toekomstige gasten eerder met een gerust hart wanneer je vriendelijk reageert en oprecht probeert de ervaring te verbeteren. Laat zoiets in ieder geval nooit ten koste gaan van jouw unieke gastvrijheid, dan word je voordat je het weet misschien wel een Superhost.

      *Recensies worden alleen verwijderd als deze in strijd zijn met ons Recensiebeleid. Lees je een recensie die volgens jou ons Recensiebeleid schendt? Dan kun je er hier melding van maken.
      De informatie in dit artikel kan sinds publicatie gewijzigd zijn.

      Samenvatting

      • Aan de hand van de feedback in een negatieve recensie kun je je ruimte verbeteren.

      • Door regelmatig met gasten te communiceren vermijd je slechte recensies mogelijk helemaal.

        • Op een opbouwende manier reageren op recensies laat potentiële gasten zien dat je hun ervaring belangrijk vindt.

        Airbnb
        4 mei 2021
        Was dit nuttig?