Ga direct naar inhoud
Spring naar belangrijkste inhoud voor hulp

Wat zijn de responsgraad en de responstijd en hoe worden die berekend?

Je responsgraad en responstijd meten hoe snel en consequent je reageert op informatie- en reserveringsaanvragen. Je vindt je responsgraad op je Dashboard in het onderdeel Superhost-status.

Zorg vooral dat je responsgraad op peil blijft, want die is van invloed op je Superhost-status en je positie in de zoekresultaten. Je responstijd geeft gasten een indicatie van hoe snel ze iets van je horen, maar heeft minder invloed op je status.

Responsgraad

Je responsgraad is het percentage van nieuwe informatieverzoeken en reserveringsaanvragen waar je de afgelopen 30 dagen binnen 24 uur op hebt gereageerd (door ze te accepteren, vooraf goed te keuren of af te wijzen).

Als een gast je een informatieverzoek stuurt (een vraag of een ander bericht dan een reserveringsaanvraag) via Contact met verhuurder, moet je binnen 24 uur op de informatieverzoek reageren om je responsgraad te behouden. Als een gast je een reserveringsaanvraag stuurt, moet je die binnen 24 uur accepteren of weigeren om je responsgraad op peil te houden.

De responsgraad om de status van Superhost te bepalen wordt anders berekend en is gebaseerd op je reacties in de afgelopen 365 dagen.

De responsgraad verbeteren

Als je je responsgraad en responstijd wilt verbeteren, zorg je dat je zo snel mogelijk binnen 24 uur na ontvangst van een informatieverzoek of reserveringsaanvraag een van de volgende dingen doet:

  • Reserveringsaanvragen accepteren of weigeren
  • Reisverzoeken vooraf goedkeuren of afwijzen
  • Op nieuwe informatieverzoeken van gasten reageren

Reacties na 24 uur tellen als een te late reactie en zorgen ervoor dat je responsgraad omlaag en je responstijd omhoog gaat. Je responsgraad kan de positie van je advertentie in de zoekresultaten beïnvloeden.

Je responsgraad wordt niet beïnvloed door vervolgberichten tussen jou en je gasten. Voor het op peil houden van je responsgraad is het niet nodig dat jij het laatste bericht in een gesprek stuurt.

Responstijd

Je responstijd is de gemiddelde hoeveelheid tijd die je de afgelopen 30 dagen hebt genomen om op alle nieuwe berichten te reageren.

Je responstijd verbeteren

Als je je responsgraad en responstijd wilt verbeteren, zorg je dat je zo snel mogelijk binnen 24 uur na ontvangst van een informatieverzoek of reserveringsaanvraag een van de volgende dingen doet:

  • Reserveringsaanvragen accepteren of weigeren
  • Reisverzoeken vooraf goedkeuren of afwijzen
  • Op nieuwe informatieverzoeken van gasten reageren

Reacties na 24 uur tellen als een te late reactie en zorgen ervoor dat responstijd omhoog gaat.

Je responstijd wordt niet beïnvloed door vervolgberichten tussen jou en je gasten. Voor het op peil houden van je responsgraad is het niet nodig dat jij het laatste bericht in een gesprek stuurt.

Meer informatie

Als je in de afgelopen 30 dagen minder dan tien nieuwe berichtenreeksen hebt ontvangen, worden je responsgraad en responstijd gebaseerd op de tien meest recente berichtenreeksen van de afgelopen 90 dagen.