Ga direct naar inhoud
    Navigeer voorwaarts om toegang te krijgen tot voorgestelde resultaten

    Welke factoren bepalen mijn positie in de zoekresultaten?

    Het zoekalgoritme van Airbnb helpt gasten bij het vinden van de perfecte accommodatie voor hun reis — en hosts bij het aantrekken van gasten die bij hun ruimte passen. De zoekresultaten zijn gebaseerd op bijna 100 kenmerken per advertentie (en maak je geen zorgen — je hoeft niet voor allemaal goed te presteren voor een hoge positie).

    De exacte lijst met kenmerken is vertrouwelijk, maar komt in het kort op het volgende neer:

    Behoeften van gasten: we beoordelen factoren die betrekking hebben op gasten, zoals vanaf welke locatie ze zoeken, hun vorige reizen en welke advertenties ze aan hun Favorieten hebben toegevoegd of hebben aangeklikt.

    Advertentiegegevens: we letten onder andere op het aantal vijfsterrenrecensies, prijs, locatie van de accommodatie, of Direct Reserveren is ingeschakeld en hoe snel de host op aanvragen reageert.

    Reisgegevens: we houden onder andere rekening met het aantal gasten, hoelang de reis duurt, hoe ver van tevoren deze gereserveerd wordt en of er sprake is van een minimum- of maximumprijs.

    Mocht je meer willen weten, dan hebben we nog wat specifiekere informatie voor je:

    Inzicht in zoekgedrag

    We kijken naar meerdere signalen om te achterhalen in hoeverre jouw advertentie tijdens eerdere zoekopdrachten in de smaak viel. Twee belangrijke factoren zijn:

    • Aantal keren dat in zoekresultaten geklikt is: als een advertentie in zoekresultaten wordt weergegeven, is het een goed signaal als een gast op die advertentie klikt. Om het zo eerlijk mogelijk te maken voor onze community van hosts, rekenen we per gast slechts één klik.
    • Aantal aanvragen vanaf een advertentiepagina: we controleren hoe vaak een gast een reserveringsaanvraag indient na het bekijken van je advertentie. Een goede advertentie overtuigt gasten om te reserveren.

    Inzicht in advertenties

    Over deze factoren hebben hosts de meeste controle:

    • Recensies: voor de plaatsing in zoekresultaten wordt rekening gehouden met het aantal reizen dat is voltooid en de recensies en beoordelingen die door gasten zijn achtergelaten. Hoewel goede recensies essentieel zijn voor een hoge plek in de zoekresultaten, heeft een klein aantal negatieve beoordelingen of gemiste recensies van gasten niet direct grote gevolgen voor je positie.
    • Prijs: de prijs is voor gasten een van de belangrijkste factoren bij het vergelijken van accommodaties. Daarom is het zo belangrijk om binnen jouw markt een scherpe prijs te hanteren.
    • Superhost: hoewel je als Superhost niet direct hoger in de zoekresultaten wordt weergegeven, dragen de factoren die jou de Superhost-status bezorgden daar wel aan bij.
    • Nieuwe advertenties: om nieuwe hosts een steuntje in de rug te geven, krijgen hun advertenties aanvankelijk een impuls in de zoekresultaten.

    Ervaring van gasten bij het reserveren

    De beste manier om gasten aan Airbnb te binden, is door te zorgen dat ze een positieve ervaring hebben. De advertenties van hosts die tijdig reageren, worden daarom hoger weergegeven.

    • Responsgraad en reactietijd: door binnen 24 uur op aanvragen te reageren, wordt de kans groter dat je hoger in zoekresultaten wordt weergegeven.
    • Weigeren: als hosts hun gasten verplichten om een reservering aan te vragen, is het aantal reserveringsaanvragen dat wordt geweigerd van invloed op de positie in de zoekresultaten. Af en toe een aanvraag weigeren is onvermijdelijk, dus net als bij andere kenmerken kijken we naar het gedrag over meerdere weken en maanden, en niet zozeer naar individuele afwijzingen.
    • Direct Reserveren: Airbnb-gasten willen graag makkelijk kunnen reserveren en geven daarom de voorkeur aan een advertentie met Direct Reserveren. Hoe waarschijnlijker het is dat een accommodatie wordt gereserveerd, hoe hoger deze in de zoekresultaten wordt weergegeven. Daarom krijgen advertenties met Direct Reserveren de voorkeur van het algoritme. Dat betekent niet dat een advertentie waarbij een reservering aangevraagd moet worden (of zonder Direct Reserveren) nooit hoog in de zoekresultaten staat. Dan moet het reserveren echter op de meeste andere vlakken soepel verlopen.

    Locatie

    In de zoekresultaten worden accommodaties getoond op locaties waarin gasten de meeste interesse tonen. Dit helpt gasten een passende accommodatie voor hun reis te vinden en zorgt dat onze community van hosts meer reserveringen krijgt. Daarom kijken we ook naar eerdere reserveringen van onze community van gasten. Als een gast op een bepaalde stad zoekt, kunnen wij daaruit opmaken waar diegene waarschijnlijk een accommodatie wil reserveren.

    Zichtbaarheid in de zoekresultaten

    Dit heeft niet zozeer met de positionering te maken, maar om goed te presteren in de zoekresultaten is het belangrijk dat je voor bepaalde zoekopdrachten in aanmerking komt én zichtbaar bent in jouw markt. Dit zijn enkele factoren om rekening mee te houden:

    • Vertraagde activering: het duurt 6 tot 24 uur voordat een nieuwe advertentie in zoekresultaten verschijnt, zodat hosts hun instellingen eerst goed kunnen controleren.
    • Minimum en maximum aantal nachten: als een gast op bepaalde datums zoekt, moet het minimum en maximum aantal nachten van een advertentie aansluiten op die datums. Anders wordt de advertentie niet weergegeven in de zoekresultaten. Als een host in zoveel mogelijk zoekresultaten wil verschijnen, adviseren we het minimum aantal nachten zo laag mogelijk en het maximum aantal nachten zo hoog mogelijk in te stellen.
    • Langetermijnreserveringen: sommige Airbnb-gasten willen langer dan 28 dagen verblijven. Door een maandkorting op je basistarief te geven, krijgen gasten een redelijk prijs te zien en wordt je advertentie weergegeven als ze een langetermijnreservering willen maken.

    We verbeteren ons systeem voortdurend, omdat we de beste resultaten willen bereiken voor onze hosts en gasten. Daarom kunnen bovenstaande kenmerken aangepast en getest worden.

    Ontdek welke factoren van invloed zijn op de zoekresultaten en hoe je je ranking kunt verbeteren in het Informatiecentrum.

    Heb je de hulp gekregen die je nodig had?
    Gerelateerde artikelen