Ga direct naar inhoud
    Navigeer voorwaarts om toegang te krijgen tot voorgestelde resultaten
    Langere wachttijden dan normaal vanwege COVID-19
    Als je reservering pas over 72 uur of later is, vragen we je om pas dichter bij de inchecktijd contact met ons op te nemen. Wil je een reservering wijzigen of annuleren, ga dan naar de pagina 'Jouw reizen' of naar het dashboard voor hosts.

    Welke opties heb ik als ik een reservering van een accommodatie vanwege het coronavirus (COVID-19) wil annuleren?

    Afhankelijk van het moment waarop je hebt gereserveerd, wordt je annulering mogelijk onder onze Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden gedekt. Als je reservering niet automatisch gedekt is, zijn er nog andere opties.

    Voor gasten

    Als je reservering niet voor onze Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden in aanmerking komt, kun je in de reservering nagaan of er flexibele annuleringsopties worden geboden. Zo ja, dan kun je de standaardopties voor het wijzigen of annuleren van je reservering gebruiken.

    Een annulering aanvragen bij je host

    Als je voor 10 maart 2020 hebt gereserveerd, met een incheckdatum vóór 1 juni 2020, of wanneer je tussen 10 maart en 1 juni 2020 hebt gereserveerd, mag je je host rechtstreeks vragen om een annulering en volledige restitutie ontvangen.

    Hiervoor moet je in een browser inloggen bij je account (niet via de Airbnb-app). Op de pagina Wijzigen of annuleren zie je in de banner hoe je je host om restitutie vraagt.

    1. Ga naar Reizen en zoek de reis die je wilt annuleren
    2. Klik of tik op Reisgegevens tonen
    3. Klik of tik in het overzicht op Details tonen
    4. Klik of tik op Wijzigen of annuleren
    5. Klik of tik onder Reservering annuleren op Volgende
    6. Selecteer het coronavirus (COVID-19) als reden voor de annulering
    7. Klik of tik op Volledige restitutie aanvragen

    De host moet binnen 48 uur reageren (of binnen 24 uur als de reservering binnen een week begint). Als de host met de annulering akkoord gaat, wordt het geld (inclusief de servicekosten) via de oorspronkelijke betaalmethode gerestitueerd. Meer informatie over restituties.

    Als de host niet akkoord gaat, kun je nog steeds annuleren, maar dan hangt de hoogte van de restitutie af van de standaard-annuleringsvoorwaarden van de host.

    Andere opties

    Als je reservering niet in aanmerking komt voor de Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden of wanneer de host niet akkoord gaat met de annulering, kun je een bericht naar je host sturen en vragen of deze bereid is om een hogere restitutie te geven (via het Resolutiecentrum).

    Voor hosts

    Als een gast een annuleringsverzoek doet, ontvang je een e-mail met de vraag of je akkoord gaat met een volledige restitutie. Als de inchecktijd binnen zeven dagen is, moet je binnen 24 uur reageren, anders heb je 48 uur om te reageren. Reageer als volgt op een verzoek:

    1. Klik of tik in de e-mail op Reageren op gast — je gaat dan naar Airbnb
    2. Klik op Volledige restitutie geven of Restitutie weigeren

    Als je met een volledige restitutie akkoord gaat, heeft dit geen gevolgen voor je Superhost-status.

    Andere opties

    Als je een reservering vanwege het coronavirus wilt annuleren maar deze niet onder onze Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden valt, stuur je een bericht naar je gast met het verzoek om de reservering te annuleren. Hosts krijgen geen sancties opgelegd wanneer een reservering op verzoek van de gast wordt geannuleerd.

    Als de gast niet wil annuleren, kun je dat nog steeds zelf doen, maar dan moet je sancties betalen.

    Heb je de hulp gekregen die je nodig had?

    Log in voor persoonlijke ondersteuning

    Krijg hulp met je reserveringen, account en nog veel meer.
    Aanmelden