Ga direct naar inhoud
Use up and down arrow keys to navigate suggestions.
Spring naar belangrijkste inhoud voor hulp

Wat als iemand vraagt om buiten de Airbnb website om te betalen?

Stuur ze geen geld en laat het ons weten. We vragen je nooit om voor iets te betalen buiten onze site om, zoals via een e-mail of via een externe reserveerder.

Soms moet je lokale belasting betalen aan je verhuurder, maar deze betaling moet altijd via Airbnb lopen en zal meestal inbegrepen zijn in de kosten van de reservering Meer informatie

Als je buiten Airbnb om voor je reservering betaald hebt (bijvoorbeeld via bankoverschrijving), kan het zijn dat er sprake is van een frauduleuze reservering. Om hulp te krijgen, dien je ons direct op de hoogte te stellen.

Als je het niet zeker weet, kun je controleren of je reservering via Airbnb gereserveerd is.

Rapporteer verzoeken voor betaling buiten de site om

Als een Airbnb-verhuurder op de website van Airbnb je vraagt buiten de site om te betalen of via een ander bedrijf, dien je dit bij ons te melden.

Je ontvangt geen factuur in gedrukte vorm of als pdf van een verhuurder of van Airbnb waarin om een betaling wordt gevraagd. Als een verhuurder een van de volgende woorden gebruikt, moet je direct melding maken van het bericht: Western Union, MoneyGram, cheque, postwissel, Liberty Reserve.

Een bericht rapporteren

  1. Ga naar je Berichten op Airbnb.com en klik op het gesprek met het verdachte bericht
  2. Klik in het bericht op het vlaggetje
  3. Selecteer de reden waarom je melding maakt van deze persoon en klik op Volgende
  4. Als je ook alle communicatie met deze persoon wilt blokkeren, klik je op Ja, nu blokkeren

Een e-mail rapporteren

Als je van iemand een persoonlijke mail krijgt (ook met een e-mailadres als automated@airbnb.com of een andere gebruikersnaam@airbnb.com) met daarin het verzoek om buiten de site om betalingen te verrichten of te ontvangen, moet je ons dit direct laten weten.

Soorten oplichterij

Deel nooit je e-mailadres voordat een reservering is geaccepteerd. Doe ook nooit betalingen buiten het Airbnb-systeem om en bestudeer altijd zorgvuldig e-mailberichten die zeggen van Airbnb afkomstig te zijn.

Voorbeelden van veelvoorkomende oplichterij zijn onder andere:

  • Vooruitbetalen: Iemand biedt geld of een andere beloning als je buiten Airbnb om betaalt.
  • Phishing: Iemand stuurt je een e-mail of een link die van Airbnb of een andere vertrouwde site afkomstig lijkt te zijn. Deze berichten zijn ontworpen om je te verleiden tot het verstrekken van vertrouwelijke informatie, zoals je wachtwoord of een ander e-mailadres. Dit soort berichten kunnen malware bevatten, oftewel kwaadaardige software die toegang krijgt tot je computer om je persoonlijke gegevens, zoals wachtwoorden, te verzamelen..
  • Reisoplichting: Iemand biedt je een geweldige deal aan voor een advertentie, mits je een aanbetaling overmaakt via een bankoverschrijving. Nadat ze het geld hebben ontvangen, krijg je niet de reservering die ze adverteerden.
  • Overbetaling: Iemand biedt aan om de verhuurder meer te betalen dan het reserveringstarief, en vraagt de verhuurder vervolgens om contant geld om het verschil in prijs te dekken.
  • Reservering via externe partij: Iemand biedt aan om een Airbnb-advertentie te reserveren en te betalen via een externe website of dienst, meestal met de opmerking dat ze een kortingsbon van Airbnb hebben. Voor deze reserveringen wordt vaak betaald met een gestolen creditcard.

Belangrijk: Reserveringen die buiten Airbnb om gemaakt worden, zijn in strijd met onze Gebruiksvoorwaarden. Als we ontdekken dat een reservering is gemaakt via een externe dienst, kunnen we de reservering annuleren en de accounts deactiveren van de persoon die de reservering heeft gemaakt en van de gast.