Ga direct naar inhoud
Navigeer voorwaarts om toegang te krijgen tot voorgestelde resultaten

    Wat als iemand vraagt om buiten de Airbnb website om te betalen?

    Als je buiten Airbnb om voor je reservering betaald hebt (bijvoorbeeld via een bankoverschrijving), gaat het mogelijk om een frauduleuze reservering. Meld dit onmiddellijk, zodat we je hiermee kunnen helpen.

    Bij twijfel controleer je of je via Airbnb hebt gereserveerd.

    Sommige kosten moet je ter plekke voldoen

    Meestal betaal je het volledige bedrag van de reservering via de Airbnb-website. Er zijn echter ook bepaalde toeslagen of kosten die je ter plekke moet betalen:

    • Extra toeslagen: Sommige accommodaties, zoals hotels, brengen extra toeslagen in rekening voor het gebruik van hun faciliteiten. Denk bijvoorbeeld aan een resorttoeslag, een waarborgsom of schoonmaakkosten. Deze toeslagen staan vermeld in het prijsoverzicht dat wordt weergegeven voordat je reserveert. Ze worden geïnd op het moment dat je incheckt of binnen 48 uur nadat je bent uitgecheckt.
    • Lokale toeristenbelasting: Deze belasting is meestal al inbegrepen in het totaalbedrag dat je ziet wanneer je reserveert, maar in sommige gebieden zijn hosts wettelijk verplicht om het bedrag persoonlijk te innen. We vragen hosts om dit soort toeslagen duidelijk te vermelden voordat gasten reserveren. Lees hier meer over hoe het zit met belasting voor gasten.

    Melding maken van verzoeken om buiten de site om te betalen

    Wanneer een Airbnb-host jou op de website van Airbnb vraagt buiten de site om of via een ander bedrijf te betalen, moet je dit bij ons melden.

    Van een host of van Airbnb krijg je nooit een factuur op papier of als pdf met het verzoek om dat bedrag te betalen. Als een host een van de volgende termen gebruikt, moet je daar direct melding van maken: Western Union, MoneyGram, cheque, postwissel, Liberty Reserve.

    Een verdacht bericht rapporteren:

    1. Ga naar je inbox en klik op het gesprek met het verdachte bericht.
    2. Klik in het bericht op het pictogram met het vlaggetje .
    3. Kies de reden waarom je deze persoon wilt rapporteren en beantwoord de vragen.

    Een e-mail rapporteren

    Als je een e-mail krijgt (zelfs van een e-mailadres als automated@airbnb.com of gebruikersnaam@airbnb.com) met het verzoek om buiten de site om een betaling te verrichten of te ontvangen, moet je dat direct aan ons doorgeven.

    Soorten oplichterij

    Deel je e-mailadres alleen nadat een reservering geaccepteerd is en betaal nooit buiten Airbnb om. Daarnaast moet je e-mails die van Airbnb afkomstig lijken te zijn altijd zorgvuldig controleren.

    Voorbeelden van veelvoorkomende oplichterij:

    • Vooruitbetalen: iemand biedt jou geld of een andere beloning als je buiten Airbnb om betaalt.
    • Phishing: iemand stuurt een e-mail of een link die van Airbnb of een andere vertrouwde site afkomstig lijkt te zijn. Met dit soort berichten proberen oplichters om vertrouwelijke informatie te ontfutselen, zoals wachtwoorden en andere e-mailadressen. Phishing-berichten kunnen ook malware bevatten. Dat is kwaadaardige software die toegang krijgt tot je computer om je persoonlijke gegevens te verzamelen, bijvoorbeeld wachtwoorden.
    • Reiszwendel: iemand biedt je een geweldige deal aan voor een accommodatie, maar alleen als je een aanbetaling overmaakt via bankoverschrijving. Nadat de oplichter het geld ontvangen heeft, krijg je niet de reservering die jou beloofd is.
    • Overbetaling: iemand biedt de host aan om meer te betalen dan de reservering daadwerkelijk kost. De oplichter neemt daarna contact op met de host om het verschil terug te vragen in contant geld.
    • Reservering via externe partij: oplichters bieden aan om een Airbnb via een externe website of dienst te reserveren en te betalen, meestal met de smoes dat ze daar een tegoedbon of korting van Airbnb kunnen verzilveren. Voor dit soort reserveringen wordt vaak met een gestolen creditcard betaald.

    Let op: reserveringen die buiten Airbnb om worden gemaakt, zijn in strijd met onze Gebruiksvoorwaarden. Als wij merken dat een reservering via een externe dienstverlener is gemaakt, kunnen we die reservering annuleren én zowel het account van degene die de reservering heeft gemaakt als dat van de gast deactiveren.

    Heb je de hulp gekregen die je nodig had?

    Gerelateerde artikelen