Hoe zet je jouw verhaal neer
In het kort
Je verhaal ontdekken, vormgeven en delen is een manier om een band te smeden met je gasten
Denk aan welke ervaringen in je woning of omgeving gasten nergens anders kunnen krijgen
Bouw een sociale media-aanwezigheid op voor je woning
Zie elk obstakel als een kans om te leren en te groeien
- Lees in onze complete handleiding hoe je nog gastvrijer kunt worden.
Superhosts Tereasa en David weten het een en ander over de kracht van verhalen vertellen. Als ouders, natuurbeschermers, creatieve directeurs, boekauteurs en eigenaars van Camp Wandawega in Elkhorn, Wisconsin, hebben ze geleerd hoe verhalen mensen samen kunnen brengen. “Toen we begonnen de geschiedenis van het kamp bloot te leggen en erover te posten — een clandestiene bar uit de jaren '20, een ontmoetingsplaats voor de buurt, een bordeel, een zomerkamp voor Letse vluchtelingen en ook onze eigen band ermee — ontdekten we dat mensen daar echt door aangetrokken werden,” zegt Tereasa.
Hier delen ze enkele wijze woorden over hoe je het verhaal van je woning kunt vinden en vormgeven.
1. Vind je unieke kenmerk
Tereasa: “Zelfs als je accommodatie geen clandestiene bar van een eeuw oud is, dan kun je er toch nog altijd een verhaal over vertellen. Begin met graafwerk om je eigen verhaal te ontdekken:
- Wat is de geschiedenis van je woning?
- Wat zijn de unieke ervaringen in jouw stad die gasten nergens anders vinden?
- Wat zijn de interessante weetjes die jij misschien vanzelfsprekend vindt?
Doe wat onderzoek en zet dat in je advertentie.”
David: "Naast het aantal slaapkamers en badkamers kun je zoveel meer delen in je advertentie. Mensen willen weten waar ze de perfecte kop koffie kunnen krijgen en wat je favoriete locaties zijn. Deel dus wat uniek is aan de ervaring die je kunt bieden. Gasten zijn op zoek naar een band en een reden om emotioneel betrokken te zijn. Verhalen helpen ons samen te komen.”
2. Ga niet voor perfectie
David: “Al heel snel leerden we dat we de verwachtingen van mensen van tevoren realistisch moesten houden, want het laatste wat we willen is gasten teleurstellen. Dus creëerden we ons 'Manifest van lage verwachtingen'. Het is een speelse manier om het rustieke kampleven te introduceren. Het vertelt mensen wat ze kunnen verwachten, namelijk vaak onprettige insecten, bosbewoners en geen airconditioning. Als je dus Egyptische lakens of moderne luxe nodig hebt, is dit misschien niet de plek voor jou.”
Tereasa: “Hier doen we niet alsof. Dat blijkt uit de taal die we gebruiken om onze accommodatie te beschrijven. We besloten om eerlijk te zijn tegen de mensen. We hebben gekozen voor een toon die grappig is, maar ook erg waarheidsgetrouw. We kiezen ervoor om te overdrijven, en ik denk dat mensen ons eerder zullen benaderen door dit gevoel voor humor. Je hoeft echt geen copywriter te zijn om benaderbaar over te komen: je kunt je accommodatie gewoon op een heel bescheiden manier beschrijven.”
David: “Wanneer ik op Airbnb rondkijk, vind ik het leuk als iemands persoonlijkheid naar voren komt in de manier waarop diegene de accommodatie beschrijft. Vooral als we een accommodatie gaan delen, wil ik graag weten of je gevoel voor humor hebt en of je iemand bent met wie ik tijd wil doorbrengen. Beloof me geen gouden bergen. Doe niet alsof je de beste van de wereld in iets bent. Wees gewoon eerlijk, oprecht en leuk. Mensen willen zich op hun gemak bij je voelen als ze komen logeren.”
3. Ga sociaal
Tereasa: "Zet je woning goed neer op sociale media om de interesse te vergroten en boekingen te doen toenemen. De meeste mensen vinden ons zelfs eerst op sociale media. Ze komen onze foto's tegen of leren ons kennen via onze Instagram-feed. Het is een geweldige manier om een publiek op te bouwen en mensen nieuwsgierig te maken naar wat ze op kamp kunnen ervaren. Een paar tips:
- Probeer de levensmomenten te delen waar mensen meteen in willen stappen. Je wilt alles erop en eraan: dat boek naast je bed en een kopje stomend hete koffie met een prachtig zicht uit het raam.
- Een goede styling en goede foto's zijn een belangrijke factor in visuele storytelling. Maak het overtuigend en mooi.”
David: “Wanneer mensen Wandawega bezoeken, zeggen ze zo vaak dat ze een foto op Instagram hebben gezien en dat ze onmiddellijk naar hier wilden sprinten om dat moment zelf te beleven. Instagram wordt een to-dolijst van momenten en een visueel voorproefje van je accommodatie voor je publiek. Het kan vaak daarom zijn dat je een boeking krijgt.”
4. Blijf leren van je fouten
David: “In het begin hebben we veel fouten gemaakt, maar we hebben geleerd om te omarmen wat we 'upfailing' (falen en ervan leren) noemen, evenals de rommeligheid van het leven. Bij het vertellen van verhalen leerden we bijvoorbeeld dat er zoiets is als te veel vertellen. Hoe graag mensen ook horen vertellen over de bordeelmadam, de maffia en de moorden, ze willen niet per se weten waar het gebeurd is, vooral als ze daar moeten slapen. Na verloop van tijd zal je ontdekken wat wel en niet werkt en wat aanslaat bij je publiek."
Tereasa: "Upfailing betekent voor ons dat we elk obstakel zien als een kans om te groeien. Het gaat erom dat je leert van je fouten.”
5. Deel je reis
Tereasa: 'Toen we hieraan begonnen, vond ik het eng om onze foto's te delen van voordat we de ruimte hadden aangepakt. Ik dacht dat niemand bij ons zou komen logeren want het zag er echt afschuwelijk uit, maar de meeste interactie komt eigenlijk voort uit onze voor- en nafoto's.'
David: 'Mensen houden van eerlijkheid. Ze willen het proces zien. Ze zijn echt op zoek naar een persoonlijke band, dus wees niet bang om je persoonlijke reis te delen. Blijf eerlijk en vertel jouw unieke verhaal.'
In het kort
Je verhaal ontdekken, vormgeven en delen is een manier om een band te smeden met je gasten
Denk aan welke ervaringen in je woning of omgeving gasten nergens anders kunnen krijgen
Bouw een sociale media-aanwezigheid op voor je woning
Zie elk obstakel als een kans om te leren en te groeien
- Lees in onze complete handleiding hoe je nog gastvrijer kunt worden.